آزمایش کشت خون Blood Culture

آزمایش کشت خون

آزمایش خون Blood Culture

آزمایش کشت خون به پزشک شما کمک می کند تا بفهمد که آیا نوعی عفونت در جریان خون شما وجود دارد و می تواند کل بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد یا خیر. پزشکان به این عفونت سیستمیک می گویند. این آزمایش نمونه‌ای از خون شما را برای باکتری یا مخمری که ممکن است باعث عفونت شوند بررسی می‌کند.

آزمایش کشت خون Blood Culture
آزمایش کشت خون Blood Culture

هدف از کشت خون

زمانی که پزشک مشکوک به عفونت خونی باشد، کشت خون تجویز می شود. انجام آزمایش برای عفونت خون بسیار مهم است زیرا ممکن است منجر به عوارض جدی شود. یکی از این عوارض عفونت خون، سپسیس است. در سپسیس، پاتوژن هایی که باعث عفونت در جریان خون شما می شوند، با دفاع طبیعی بدن شما تداخل می کنند و از عملکرد صحیح سیستم ایمنی جلوگیری می کنند. پاتوژن‌ها همچنین سمومی تولید می‌کنند که می‌توانند به اندام‌های شما آسیب برسانند. نتایج آزمایش می‌تواند به پزشک کمک کند تا مشخص کند کدام ارگانیسم یا باکتری خاص باعث عفونت خون می‌شود و بهترین روش برای مبارزه با آن است.

هدف از انجام این آزمایش چیست؟

آزمایش کشت خون در جهت تشخیص عفونت‌های خونی ناشی از عوامل میکروبی باکتریایی یا قارچی انجام می‌شود. با کمک نتیجه این آزمایش می‌توان روش درمان صحیح و مناسب را برای بیماران مبتلا به عفونت‌های خون (Bacteremia/ Fungemia) یا سپتیسمی (septicemia) مشخص کرد و مانع از بروز عوارض جدی و کشنده برای فرد شد.
اگرچه ممکن است از نمونه‌های خون برای شناسایی عفونت‌های خونی ویروسی یا ویرمی (viremia) نیز استفاده شود، اما ویروس‌ها در محیط‌های کشت خون معمولی نمی‌توانند رشد کنند و به همین دلیل نمی‌توان از آزمایش کشت خون معمولی برای تشخیص عفونت‌های خونی ویروسی استفاده کرد.

چه زمانی این آزمایش خون درخواست می‌ شود؟

هنگامی که فرد علائم عفونت خونی یا سپسیس (sepsis) را داشته باشد، پزشک ممکن است آزمایش کشت خون را درخواست دهد.

علائم عفونت خون و سپسیس

  • تب و لرز
  • حالت تهوع
  • تنفس سریع 
  • ضربان قلب بالا
  • گیجی
  • دفع ادرار کمتر

با پیشرفت عفونت، شدت علائم بیشتر خواهد شد یعنی تبدیل سپسیس می شود.

علائم سپسیس شامل موارد ذکر شده در بالا و همچنین علائم زیر است.

  • التهاب در سراسر بدن
  • تشکیل لخته‌های خون کوچک در مویرگ‌ها
  • افت خطرناک فشار خون
  • افزایش شدید ضربان قلب
  • نارسایی عملکردی یک یا چند اندام
  • گیجی
  • کاهش ادرار
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • پوست خالدار
بیشتر بخوانید :    آزمایش LDL یا آزمایش کلسترول لیپوپروتئین چیست؟

چه نمونه های برای این آزمایش خون گرفته میشود؟

نمونه خون از رگ در بازو
در اغلب موارد دو یا سه نمونه خون از رگ‌های متفاوت بدن گرفته می‌شود.
نمونه‌ها اغلب در فواصل زمانی مختلف گرفته می‌شوند.
در صورتی که فرد تب داشته باشد، حتماً یک نمونه در زمانی که دمای بدن بالاتر از ۳۷ درجه است و نمونه دیگر در حالت دمای عادی بدن گرفته خواهد شد.

شرایط لازم برای انجام آزمایش خون چیست؟

نیاز به آمادگی خاص قبل از آزمایش نیست.
در صورتی که بیمار از داروهای آنتی‌بیوتیک یا ضد قارچ (Antifungal) استفاده می‌کند، لازم است که در مورد ادامه مصرف یا قطع آن در روزهای قبل از آزمایش با پزشک خود مشورت کند.
آزمایش کشت زخم یکی از انواع آزمایشاتی است که با هدف تشخیص وجود عوامل بیماری زا در بیماران مشکوک به عفونت زخم انجام می شود . عفونت های زخم اغلب بوسیله ارگانیسم های چرک زا بوجود می آیند، که ممکن است باکتریایی ، قارچی یا انگلی باشند.

 

آزمایش خون چیست؟

پزشکان آزمایش خون را برای بررسی مواردی مانند سطح گلوکز، هموگلوبین یا گلبول های سفید تجویز می کنند. این می تواند به آنها کمک کند تا مشکلاتی مانند یک بیماری یا وضعیت پزشکی را تشخیص دهند. گاهی اوقات، آزمایش خون می تواند به آنها کمک کند تا ببینند یک اندام (مانند کبد یا کلیه ها) چقدر خوب کار می کند.

آزمایش کشت خون چیست؟

کشت خون آزمایشی است که میکروب ها (مانند باکتری یا قارچ) را در خون بررسی می کند. در صورت یافتن میکروب، این آزمایش همچنین می تواند به پزشکان کمک کند تا بدانند کدام داروها برای درمان عفونت بهتر عمل می کنند.

چرا آزمایش کشت خون انجام می شود؟

کشت خون زمانی انجام می‌شود که نشانه‌هایی از عفونت وجود داشته باشد که ممکن است توسط باکتری یا قارچ ایجاد شود. همچنین ممکن است اگر کودک عفونتی در قسمتی از بدن داشته باشد که ممکن است در خون پخش شده باشد، انجام شود.

چگونه باید برای کشت خون آماده شویم؟

شما باید بتوانید به طور معمول غذا بخورید و بنوشید، مگر اینکه آزمایشات دیگری را انجام دهید که نیاز به ناشتا بودن از قبل دارد. در مورد داروهایی که فرزندتان مصرف می کند به پزشک خود اطلاع دهید زیرا برخی از داروها ممکن است بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارند.

بیشتر بخوانید :   دستورالعمل نمونه گیری جهت انجام آزمایش مدفوع

کشت خون چگونه انجام می شود؟

اکثر آزمایشات خون مقدار کمی خون را از ورید می گیرند.

کشت خون چقدر طول می کشد؟

اکثر آزمایشات خون فقط چند دقیقه طول می کشد. گاهی اوقات، یافتن ورید ممکن است سخت باشد، بنابراین متخصص سلامت ممکن است نیاز داشته باشد بیش از یک بار تلاش کند.

بعد از کشت خون چه اتفاقی می افتد؟

متخصص سلامت باند الاستیک و سوزن را برمی دارد و محل را با پنبه یا بانداژ می پوشاند تا خونریزی را متوقف کند. پس از آن، ممکن است مقداری کبودی خفیف وجود داشته باشد که باید طی چند روز از بین برود.

چه زمانی نتایج کشت خون آماده است؟

نمونه های خون توسط دستگاه پردازش می شوند و ممکن است چند روز طول بکشد تا نتایج در دسترس باشد. اگر نتایج نشان دهنده علائم مشکل باشد، پزشک ممکن است آزمایش های دیگری را برای کمک به شناسایی آن و تصمیم گیری در مورد نحوه درمان آن تجویز کند.

آیا کشت خون خطراتی دارد؟

کشت خون یک روش بی خطر با حداقل خطر است.

پر فروش‌ترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
تماس صوتی
پیامک
تماس با پشتیبانی مسترآزمایش