تکنسین آزمایشگاه(متصدی آزمایشگاه)

تکنسین آزمایشگاه

تکنسین آزمایشگاه ( نمونه گیر _ پذیرش)

 

تکنسین آزمایشگاه یا مسئول پذیرش و نمونه برداری یکی از افراد کلیدی و تاثیرگذار است. تکنسین آزمایشگاه یا پذیرش و نمونه برداری عمدتاً در بخش نمونه گیری فعال است. تکنسین های آزمایشگاه و اپراتور پذیرش و نمونه برداری اولین کسانی هستند که با بیمار در آزمایشگاه ملاقات می کنند. در واقع، بیشتر کار بیمار در طول بازدید از آزمایشگاه توسط تکنسین آزمایشگاه یا متصدی پذیرش و نمونه برداری انجام می شود. که پس از پذیرش و ثبت نسخه درخواستی در دفترچه یا نسخه بیمار، متصدی آزمایشگاه یا نمونه بردار باید خون بیمار را جمع آوری کند تا به خدمات مربوطه هدایت شود. در اینجا نقش و اهمیت کار تکنسین آزمایشگاه یا اپراتور گیرنده و نمونه بردار بیشتر به چشم می خورد. به این دلیل که افراد با شرایط و رگ های مختلف به تکنسین آزمایشگاه مراجعه می کنند که باید تخصص لازم برای گرفتن رگ از بیمار را داشته باشد، به خصوص افرادی که رگ های سخت دارند و به راحتی ممکن است آزمایشگاه تکنسین نتواند نمونه مورد نیاز را دریافت کند. در یک قرار ملاقات بر این اساس در سال های اخیر تکنسین های آزمایشگاهی و جمع آوران نمونه در مراکزی مانند مرکز انجمن پرستاران ایران با همکاری مرکز آموزش اقدام به برگزاری دوره های مهارتی برای تکنسین های آزمایشگاهی (دوره های پذیرش آزمایشگاهی و نمونه برداری) در مراکزی مانند کانون انجمن پرستاران ایران کرده اند. دانش آنها و تسلط بر موضوعات مربوطه. رشته های علوم بهداشتی را می گذرانند تا بتوانند به صورت علمی و عملی به حرفه خود بپردازند و خدمات گیرندگان و یا بیماران ارجاع دهنده در این زمینه رضایت لازم تکنسین های آزمایشگاهی و نمونه برداران را داشته باشند.

تکنسین آزمایشگاه
تکنسین آزمایشگاه

متصدی آزمایشگاه چه کسی هست:

متصدی آزمایشگاه شخصی است که مسئولیت مدیریت یک آزمایشگاه علمی را بر عهده دارد. این شخص باید دارای دانش فنی و تخصصی در زمینه آزمایشگاه باشد و توانایی مدیریت پرسنل و تجهیزات آزمایشگاهی را داشته باشد. وظایف متصدی آزمایشگاه شامل برنامه‌ریزی و اجرای آزمایش‌ها، نظارت بر کیفیت داده‌های حاصل از آزمایش‌ها، ایمنی و بهداشت کارکنان و تهیه گزارش‌های علمی مربوط به آزمایش‌ها می‌شود.

تکنسین آزمایشگاه چه کاری انجام می دهد؟

  • علوم آزمایشگاهی یکی از شاخه های علم پزشکی است و در درجه اول به تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی خون، مایعات و بافت های بدن انسان به منظور تشخیص بیماری، ادامه درمان و حفظ سلامت می پردازد.
  • تکنسین آزمایشگاه زیر نظر مستقیم مدیر فنی و تیم مهندسی پزشکی کار می کند و مسئولیت کارهای آزمایشگاهی را بر عهده دارد.
    تکنسین آزمایشگاه انواع آزمایشات مولکولی، سلولی، بافت شناسی، قارچ شناسی و … را انجام می دهد. متخصصان برای تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری. تکنسین آزمایشگاه بسته به محل کار خود وظایف مختلفی را بر عهده می گیرد.
  • تکنسین کار نمونه‌گیری از افراد را انجام و در شرایط آزمایشگاهی آنها را بررسی میکند. او همه کارها را زیر نظر مسئول فنی آزمایشگاه انجام می‌دهد. این افراد آزمایشهایی را که پزشکان یا سایر متخصصان حوزه سلامت خواسته‌اند، انجام میدهند.
  • تکنسین آزمایشگاهی که در مراکز تحقیقاتی مشغول به کار میشوند، به تهیه و بررسی نمونه‌های آزمایشگاهی مختلف برای یافتن بیماریها و راههای درمان و پیشگیری از آن‌ها میپردازد.
  • ساعت کاری تکنسین آزمایشگاه به صورت تمام‌ وقت است. محل کار او در آزمایشگاه‌ها بوده و در هنگام کار باید از لباس‌های مخصوص استفاده کند.
  • به طور کلی تکنسین آزمایشگاه می تواند مسؤل بخشهای مختلف یک آزمایشگاه تشخیص طبی مانند بخش نمونه‌برداری، بیوشیمی، هورمون‌شناسی، ایمونولوژی و یا سایر بخش‌های آزمایشگاه‌های غیر پزشکی مانند برخی بخش‌های آزمایشگاههای صنایع غذایی، دارویی و یا صنعتی و کارخانه ای شود .
  • اگر از آزمایش و تحلیل لذت می برید و فردی دقیق و منظم هستید، این شغل می تواند برای شما مناسب باشد.
بیشتر بخوانید :    آزمایش LDL یا آزمایش کلسترول لیپوپروتئین چیست؟

دوره پذیرش و نمونه گیری مستر آزمایش

وظایف و مهارت های تکنسین آزمایشگاه یا متصدی پذیرش و نمونه گیری

  1.  جمع آوری و گرفتن نمونه های آزمایشگاهی
  2. انجام آزمایشات مختلف و تکرار مجدد آن در صورت نیاز
  3. استفاده از کامپیوتری و تجهیزات اتوماتیک در انجام آزمایشات مختلف
  4. ثبت نتایج آزمایشات و اعلام آنها به افراد مربوطه
  5. اطمینان یافتن از درستی و بهداشتی بودن کلیه تجهیزات
  6. نظارت برمیزان مواد مورد نیاز موجود و سفارش دهی در صورت لزوم

 

مهارت و دانش مورد نیاز برای شغل پذیرش و نمونه گیری

  1. علاقه مندی به کارهای عملی
  2. مهارت کار با کامپیوتر
  3. مهارت های ارتباطی خوب
  4. توانایی کار فردی و تیمی
  5. توانایی برنامه ریزی کارها
  6. توانایی مدیریت و سازماندهی (برای مسئول فنی و مدیر آزمایشگاه)
  7. ذهن پویا و تحلیلی
  8. دقت و توجه به جزئیات
  9. توانایی انجام به موقع کارها
  10. توانایی کار در شرایط آزمایشگاه (باید توانایی تحمل کار روی انواع نمونه های آزمایشگاهی مثل خون، ادرار و غیره را داشته باشد)

 

توانایی‌های یک متصدی آزمایشگاه و یا تکنسین آزمایشگاه

توانایی‌ها ویژگی‌های پایدار فکری و جسمی فرد هستند که بر عملکرد او در شغل تکنسین آزمایشگاه تأثیر می‌گذارد.

ویژگی های یک متخصص آزمایشگاه:

  • توانایی مذاکره با لحن شفاف : توانایی انتقال اطلاعات و نظرات در گفتگوها به‌گونه‌ای که دیگران بتوانند آن‌ها را درک کنند
  • خلاقیت: توانایی شناسایی و کشف اشکالات و مسائل موجود در کار
  • نظم و انظباط : توانایی مرتب‌سازی اجسام و یا فعالیت‌ها با ترتیب یا الگویی خاص، مطابق با قاعده یا قواعد مشخص
  • گیرایی قوی در فهم جملات: توانایی شنیدن و فهم اطلاعات و نظرات گوینده از میان واژه‌ها و جملات
  • درک نوشتاری: توانایی خواندن و درک اطلاعات و نظرات نوشته‌شده
  • بیان نوشتاری: توانایی انتقال اطلاعات و نکات در قالب نوشته، به‌نحوی‌که برای دیگران قابل درک باشد
  • دسته‌بندی: توانایی ایجاد و به‌کارگیری مجموعه‌های متفاوتی از قواعد برای ترکیب یا طبقه‌بندی اجسام به روش‌های متفاوت
  • شناسایی الگوها: توانایی شناخت یا تشخیص یک الگوی شناخته‌شده (یک شکل، جسم، کلمه یا صدا) اما پنهان در بین موارد گمراه‌کننده
  • تمرکز گزینشی: توانایی تمرکز بر یک فعالیت در یک بازه زمانی، بدون حواس‌پرتی
  • استدلال استقرایی: توانایی ترکیب اجزا یا اطلاعات متفاوت برای کشف و شناسایی قواعد عمومی، ازجمله ربط دادن اتفاقات در ظاهر بی‌ربط
  • استدلال ریاضی: توانایی انتخاب و استفاده از شیوه‌ها و فرمول‌های صحیح ریاضی برای حل یک مسئله
  • محاسبه روان اعداد: توانایی جمع و تفریق و ضرب و تقسیم سریع و دقیق
  • ادراک سریع: توانایی مقایسه سریع و دقیق شباهت ها و تفاوت‌ها در بین مجموعه‌های نوشتاری، اعداد، اشیاء، تصاویر یا الگوها
  • ایده‌پردازی: توانایی خلق ایده‌های متفاوت و متنوع درخصوص یک موضوع
  • ابتکار: توانایی خلق ایده‌های ناب، جدید یا هوشمندانه پیرامون یک موضوع یا موقعیت خاص برای حل خلاقانه یک مشکل
  • تجسم: توانایی تصور اینکه شیئی پس از چرخش یا جابجایی برخی از اجزای آن، چه شکلی خواهد شد
  • زمان ‌بندی: توانایی تقسیم زمان برای توجه و تمرکز متناوب بر دو یا چند کار یا سیگنال مثل صداها، محرک‌ها و …
  • جمع‌بندی سریع داده‌ها: توانایی درک، ترکیب و سازمان‌دهی سریع اطلاعات در قالب الگوهای معنی‌دار و جمع‌بندی و نتیجه‌گیری از آن‌ها
  • به‌خاطرسپاری: توانایی به‌خاطرسپاری و یادآوری اطلاعاتی چون کلمات، اعداد، تصاویر و کارها
  • جهت‌یابی فضایی : توانایی شناخت موقعیت مکانی در محیط پیرامون، یا شناخت موقعیت اشیاء اطراف نسبت به خودمان
بیشتر بخوانید :   آزمایش کراتین کیناز (آزمایش CPK-MB)

 

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل تکنسین آزمایشگاه

فارغ التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی می توانند وارد این شغل شوند. این فارغ التحصیلان قبل از ورود به بازارکار باید به میزان نصف زمان تحصیل خود، طرح عملی در آزمایشگاه های تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی بگذرانند تا مجاز شوند که وارد این شغل شوند. البته گذراندن طرح در یکی از مقاطع، فرد را از گذراندن طرح در مقاطع بالاتر این رشته معاف می گرداند.

همچنین کسانی که در زمینه تجربی دیپلم دارند و به این شغل هم علاقه دارند از طریق دوره های کاربردی حضوری و غیر حضوری مثل پذیرش و نمونه گیری می توانند وارد این حوزه شوند.

 

برخی از شرایط و ضوابط تاسیس آزمایشگاه تشخیص طبی

تکنسین آزمایشگاه یکی از مشاغل مهم و پرکاربرد حوزه علوم پزشکی است. از آنجا که بهداشت و سلامت در کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از امور مرتبط با آن مانند شناخت انواع بیماری ها و راه های مبارزه و جلوگیری از شیوع آنها به کمک علوم آزمایشگاهی صورت می گیرد، بازار کار مناسبی در کشور برای کارشناسان آزمایشگاه وجود دارد. البته این بازار کار در شهرهای مختلف و نوع آزمایشگاه (تشخیص طبی، تحقیقاتی و غیره) متفاوت می باشد.

 

وضعیت استخدام متصدی آزمایشگاه و یا تکنسین آزمایشگاه در ایران

فرصت شغلی و بازار کار تکنسین و یا متصدی آزمایشگاه

متصدی آزمایشگاه می تواند در آزمایشگاه های تشخیص طبی، بیمارستان ها، پزشکی قانونی، مراکز تحقیقاتی، سازمان انتقال خون، آزمایشگاه های صنایع غذایی و دارویی و … مشغول به کار شود. در صورت داشتن مدرک دکترای علوم آزمایشگاهی فرد می تواند به تدریس در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بپردازد. همچنین می تواند به طور شخصی آزمایشگاه تاسیس کند و یا در آزمایشگاه های دیگر به عنوان مسئول فنی مشغول به کار شود.

میزان درآمد تکنسین آزمایشگاه
میزان درآمد تکنسین آزمایشگاه

میزان درآمد تکنسین آزمایشگاه و یا متصدی پذیرش و نمونه گیری

اطلاعات دقیقی از میزان حقوق و درآمد تکنسین آزمایشگاه در کشور در دسترس نمی باشد. علوم آزمایشگاهی یکی از حوزه های پزشکی است که از وضعیت مناسبی در کشور برخوردار می باشد. کارشناسان آزمایشگاه که در بخش دولتی استخدام می شوند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند. کارشناسان آزمایشگاه که در بخش خصوصی هستند، با توجه به میزان تجربه، توانایی و نوع توافقی که با کارفرمای خود می کنند، درآمدهای متفاوتی دارند. آنهایی هم که با داشتن مدرک دکترا، آزمایشگاه تاسیس می کنند، درآمدهای خوبی خواهند داشت.

بیشتر بخوانید :   آزمایش پتاسیم خون: همه چیز درباره این آزمایش مهم

 

وضعیت استخدام متصدی آزمایشگاه در برخی کشورهای جهان به شرح زیر است :

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام کارشناسان آزمایشگاه بین سال های۲۰۱۰  تا۲۰۲۰ ، رشد۱۵  درصدی و برای متخصصان آزمایشگاه (افراد دارای مدارک عالی) رشد ۱۱ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل۱۴  درصد می باشد.

 

درآمد این شغل در برخی از کشورهای جهان عبارتند از :

آمریکا – متوسط درآمد سالانه تکنسین آزمایشگاه ۳۶,۲۸۰ دلار و متخصص آزمایشگاه (افراد دارای مدارک عالی) ۵۶,۱۳۰ دلار ( برای همه مشاغل۳۳,۸۴۰  دلار ) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، درآمد سالانه تکنسین آزمایشگاه ۵۷,۲۰۰ دلار و متخصص آزمایشگاه (افراد دارای مدارک عالی) ۸۷,۶۰۰ دلار بوده است.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه این شغل برای افراد تازه کار ۳۰.۵۰۰  تا۴۸.۰۰۰  دلار، افراد با تجربه بین ۴۰.۵۰۰  تا۵۸.۰۰۰ دلار و برای ناظران و مدیران آزمایشگاه ها بین ۶۶.۰۰۰  تا۹۱.۰۰۰  دلار می باشد.

 

پر فروش‌ترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
تماس صوتی
پیامک
تماس با پشتیبانی مسترآزمایش