باورهای نادرست درباره سرطان پستان

باورهای نادرست درباره سرطان پستان

باورهای اشتباه درباره سرطان پستان

  • اگرچه ایمپلنتهای پستان احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهند، زنانی که ایمپلنت دارند در دسته پرخطر ارزیابی میشوند زیرا ماموگرافی در این زنان به آسانی قابل انجام نیست. به همین دلیل تاکید میشود که اگر میخواهید از ایمپلنت های پستان استفاده کنید، قبل از جراحی حتما یک ماموگرافی انجام دهید. همچنین اگر ایمپلنت پستان دارید باید حتما درباره روشهای جایگزین برای غربالگری سرطان پستان با پزشک خــود مشورت کنید.
  •  بر اساس تحقیقاتی که تا کنون انجام شده زنانی که از قرصهای ضد بارداری استفاده می کنند از نظر میزان ابتلا به سرطان پستان تفاوتی با سایر زنان ندارند.
  • انجام دادن ماموگرافی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش نمیدهد. همانطور که گفته شد برخی از عواملی که ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش میدهند میتوانند توسط خود زنان کنترل شوند. نوشیدن مداوم الکل، چاقی و عدم تحرک از این دسته هستند. مهم است بدانید که حتی اگر هیچ ریسک فاکتوری ندارید ممکن است به این بیماری مبتلا شوید بنابراین انجام چکاپ های روتین به منظور تشخیص زودهنگام برای همه زنان توصیه میشود هر چه بیماری در مراحل ابتدایی تر تشخیص داده شود احتمال پاسخ دهی بـه درمان بیشتر، و عوارض ناشی از بیماری کمتر خواهد بود.
  • در مردان انجام ماموگرافی مشکل است به همین دلیل زمانی که بیمار علائمی از قبیل ترشحات از نوک پستان (خصوصا ترشحات خون آلود)، احساس توده در پستان و . . داشته باشد پزشک با انجام نمونه برداری یا بیوپسی میتواند فرآیند تشخیص را کامل کند.
  • برخی افراد معتقدند که تنها علائم سرطان پستان شامل تومورهای قابل لمس در سینه هستند، در حالیکه در بسیاری از موارد علائم سرطان پستان ممکن است بی درد و غیر قابل لمس باشند. این شامل تغییرات در رنگ و شکل پستان، ترشحات سینه غیرعادی، تغییر در اندازه و شکل پستان و غیره است.
  • برخی افراد فکر می کنند که فقط افراد مسن مبتلا به سرطان پستان می شوند، در حالیکه سن می تواند یکی از عوامل خطر باشد، اما دیگر عوامل خطر مانند ژنتیک، چاقی، بیش از حد مصرف الکل، نداشتن فعالیت جسمانی، مصرف داروهای هورمونی و غیره نیز برای بروز سرطان پستان مؤثر هستند.
  • باور اشتباه درباره عوارض درمان: برخی افراد ممکن است بترسند که درمان سرطان پستان ممکن است با عوارض شدیدی همراه باشد. اما در واقع، بسیاری از عوارض درمانی می تواند کنترل شود و یا حتی به طور کامل درمان شود. به عنوان مثال، بیشتر بیماران پس از جراحی سرطان پستان، به طور موفقیت آمیزی به زندگی خود ادامه می دهند.
  • برخی افراد فکر می کنند که تنها زنان مبتلا به سرطان پستان می شوند، در حالیکه مردان هم می توانند سرطان پستان داشته باشند. این بیماری درمردان به ندرت رخ می دهد، اما همچنان ممکن است رخ دهد. علت این موضوع این است که هر دو جنس دارای بافت پستان هستند، اما در مردان بافت پستان کمتر و نسبتاً ساده تر است، بنابراین سرطان پستان در مردان نسبت به زنان بسیار کمتر شایع است.
  • باور اشتباه درباره ارثی بودن: بسیاری از افراد فکر می کنند که اگر در خانواده آنها سرطان پستان وجود داشته باشد، آنها نیز حتماً مبتلا به این بیماری خواهند شد. اما این باور اشتباه است، زیرا حتی در بین افرادی که ژن های خاصی دارند که باعث افزایش خطر سرطان پستان می شوند، بسیاری از آنها در واقع به این بیماری مبتلا نمی شوند.
  • باور اشتباه درباره تأخیر در درمان: برخی افراد معتقدند که درمان سرطان پستان تنها در مراحل ابتدایی باید انجام شود و در صورت تأخیر در درمان، نتایج آن کاملاً ناامید کننده خواهد بود. اما در واقع، درمان سرطان پستان در تمام مراحل بیماری امکان پذیر است و با توجه به نوع و مرحله بیماری، درمان های مختلفی ممکن است انجام شود.
بیشتر بخوانید :   سرطان آلت تناسلی چیست؟

 

دوره پذیرش و نمونه گیری آزمایشگاه

پر فروش‌ترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
تماس صوتی
پیامک
تماس با پشتیبانی مسترآزمایش