تفسیر آنلاین آزمایش غربالگری سلامت جنین

تفسیر آزمایش غربالگری سلامت جنین

تفسیر آنلاین آزمایش غربالگری سلامت جنین

 

در این مقاله میخایم در رابطه با غربالگری سلامت جنین صحبت کنیم که دغدغه خیلی از مامانای باردار هست

البته تفسیر اصلی آزمایش شما با پزشک معالجتون هست و این مقاله فقط زمانی است که شما دسترسی به پزشک ندارید

آنچه را باید در رابطه با غربالگری سلامت جنین بدانید.

آزمایش غربالگری سلامت جنین یک سری آزمون پزشکی است که به هدف ارزیابی و غربالگری احتمال بروز برخی مشکلات و اختلالات جنینی در دوره بارداری انجام می‌شود. این آزمایش‌ها معمولاً شامل اسکن‌های اولتراسونوگرافی، آزمون‌های خونی و فراوری ژنتیکی می‌شوند. این مطالعات به کاهش ریسک احتمالی مشکلات جنینی مانند سندرم‌های کروموزومی، بیماری‌های ژنتیکی و برخی نقص‌های تشکیلی کمک می‌کنند. اگر در ارتباط با یک آزمایش غربالگری خاص هستید، می‌توانید بیشتر درباره آن را بپرسید.

لپ کلام مطلب : 

آزمایش‌های غربالگری برای تعیین سلامت جنین در دوران بارداری، از جمله آزمایش‌های نشانگر دابل، نشانگر سه‌گانه و چهار نشانگر، به شرح حال ژنتیکی، نتایج سونوگرافی، فهرست داروها و تکمیل فرم‌های پذیرش خاص در طول ویزیت‌های آزمایشگاهی نیاز دارند.

حقایق
🌟 اهمیت غربالگری بارداری: بارداری نگرانی هایی را در مورد سلامت جنین در طول دوره نه ماهه ایجاد می کند و تست های غربالگری نقش مهمی در به حداقل رساندن این نگرانی ها دارند.
🩺 مراقبت ها و آزمایش های دوران بارداری: مراقبت های دوران بارداری و آزمایش های لازم با هدف بررسی ناهنجاری های کروموزومی در سه ماهه اول و دوم بارداری انجام می شود.
🧬هدف از تست های غربالگری: تست های غربالگری مانند نشانگر دابل، نشانگر سه گانه و نشانگر چهارگانه، احتمال ابتلا به شرایط خاص جنین را به جای تشخیص قطعی نشان می دهد.
👶 اهمیت نتیجه مثبت: یک نتیجه مثبت احتمال بالاتری از شرایط خاص را نشان می‌دهد و آزمایش‌های تشخیصی بیشتری را به همراه دارد.
🏥 تست های تشخیصی: بسته به نتایج غربالگری، ممکن است تست های تشخیصی اضافی مانند CVS یا آمنیوسنتز توصیه شود.
🧪 تست یکپارچه: اگر غربالگری اولیه نتایج مثبتی به همراه داشت، غربالگری جامع در سه ماهه دوم تکرار می شود و نتایج را برای دقت بیشتر ترکیب می کند.
📈 دسته بندی های غربالگری: افراد باردار بر اساس نتایج غربالگری اولیه به گروه های پرخطر، متوسط یا کم خطر دسته بندی می شوند.
🔬 تست نشانگر سه گانه: این غربالگری سه ماهه دوم شامل اندازه گیری AFP، UE3 و βHCG برای ارزیابی سندرم داون، تریزومی ۱۸ و نقایص لوله عصبی است.
📊 افزودن Inhibin A: اینهیبین A، پروتئینی که توسط جفت تولید می شود، برای افزایش حساسیت و دقت در صفحه نمایش چهارگانه اضافه می شود.
🧪 تست نشانگر چهارگانه: تست چهار نشانگر شامل اندازه گیری چهار نشانگر بیوشیمیایی (AFP، βHCG، UE3، Inhibin A) برای ارزیابی سندرم داون، تریزومی ۱۸ و نقص لوله عصبی است.
🩸 زمان غربالگری: هر دو تست تریپل و چهار نشانگر بین هفته پانزدهم تا هفته بیستم بارداری انجام می شود.
📋 عوامل بالینی: سن مادر، وزن و ناراحتی بالینی، از جمله دیابت، بر تفسیر آزمایش تاثیر می گذارد.

چطور جواب آزمایش غربالگریم و تفسیر کنم؟

فقط برای رفع نگرانیتون و در دسترس نبودن پزشکتون  وکاهش استرستون نکاتی را مطرح میکنم ولی تفسیر آزمایش با پزشک معالجتون هست

غربالگری مرحله اول چیست ؟

غربالگری مرحله اول چیست ؟

غربالگری مرحله اول (First-trimester screening) یکی از مراحل ارزیابی سلامت جنین در دوره بارداری است که معمولاً در هفته‌های ۱۱ تا ۱۴ انجام می‌شود. این مرحله شامل دو آزمون می‌شود:

  1. سونوگرافی ترانس‌واژینال (Transvaginal ultrasound): در این آزمون، با استفاده از اسکن صوتی ترانس‌واژینال، اندازه‌گیری ضخامت نواحی گردن رحم جنین (نواحی انتقال نوارهای گردنی) انجام می‌شود. اندازه‌گیری دقیق این نواحی و ویژگی‌های دیگر کمک می‌کند تا ریسک سندرم‌های کروموزومی مانند سندرم داون (Down syndrome)، سندرم ادواردز (Edwards syndrome) و سندرم پاتو (Patau syndrome) ارزیابی شود.
  2. آزمون سرمی (Serum screening): این آزمون اندازه‌گیری سطح هورمون‌های مارکر بارداری مادر در خون انجام می‌شود. هورمون‌هایی مانند HCG (هورمون گونادوتروپیک کوریونیک) و PAPP-A (پلاسما پروتئین A پره‌دانه‌ای) برای بررسی سلامت جنین و تشخیص احتمال ریسک سندرم‌های کروموزومی به کار می‌روند.

پس از ترکیب نتایج سونوگرافی ترانس‌واژینال و آزمون سرمی، می‌توان ریسک احتمالی سندرم‌های کروموزومی را برای جنین تخمین زد. اگر نتیجه نگران‌کننده باشد، ممکن است نیاز به آزمون‌های تکمیلی دیگری مانند آمنیوسنتز (Amniocentesis) یا آزمایش نوار ژنتیکی (Chorionic Villus Sampling) باشد تا تشخیص نهایی بدهند. همچنین، در موارد لزوم، مشاوره ژنتیکی نیز توصیه می‌شود.

آیا آزمایش غربالگری اول ضرورت‌دارد ؟

آزمایش غربالگری اول (First-trimester screening) برای بسیاری از زنان در دوران بارداری توصیه می‌شود، اما ضروری نیست و انتخاب آن به عهده خود شماست. برخی زوج‌ها ممکن است بر اساس عواملی مثل سن، تاریخچه پزشکی خانوادگی، عوارض گذشته بارداری، یا دلایل مذهبی تصمیم به انجام این آزمایش بگیرند.

در نظر داشته باشید که آزمایش غربالگری اول نتایج نهایی در مورد وجود یا عدم وجود مشکلات جنینی ارائه نمی‌دهد. این آزمایش تنها ریسک احتمالی بروز برخی مشکلات جنینی را تخمین می‌زند. اگر نتیجه نگران‌کننده باشد، ممکن است به آزمون‌های تکمیلی دیگری نیاز باشد تا تشخیص نهایی داده شود.

قبل از تصمیم‌گیری در مورد انجام یا عدم انجام آزمایش غربالگری اول، مشورت با پزشک یا متخصص زنان و نازایی (اوبستریسین و گینکولوژیست) مناسب است. او می‌تواند به شما درک بهتری از نیازها و مزایا و معایب این آزمایش ارائه دهد تا شما تصمیم بهتری بگیرید که آیا انجام آن برای شما مناسب است یا خیر.

تفسیر آزمایش غربالگری سه ماهه اول :

اگر پزشک برای شما آزمایش غربالگری سلامت جنین نوشته باشه مطمنا به شما توصیه کرده ابتدا سونو گرافی را انجام بدید و بعد به آزمایشگاه مراجعه کنید .مامانای محترم این نکته حتما مد نظرتون باشه که نهایت فاصله بین انجام سونوگرافی و آزمایش شما ۲۴ ساعته هست .الته حالا کمی در رابطه با سونو گرافی ابتدا صحبت کنم 

سونوگرافی سه ماهه اول یا سونو   NT
سونوگرافی سه ماهه اول یا سونو   NT

سونوگرافی سه ماهه اول یا سونو   NT

NT  مخفف چیست :   Nuchal translucency

معنی لغوی آن یعنی: ضخامت پرده ی پشت گردن جنین

مهمترین عددی که در سونوگرافی مورد توجه قرار میگیره و اولین اختلال کروموزومی مانند سندرم داون(مونگولیسم)با عدد Nt رابطه مستقیم داره.

N.T در غربالگری یعنی چه ؟

عبارت “N.T” در آزمایش غربالگری به معنای “نواحی گردنی” (Nuchal Translucency) است. در مرحله اول آزمایش غربالگری، اسکن‌های سونوگرافی ترانس‌واژینال انجام می‌شود و یکی از مواردی که در این اسکن‌ها اندازه‌گیری می‌شود، ضخامت نواحی گردنی جنین یا همان “نواحی گردنی” می‌باشد.

این ضخامت نواحی گردنی جنین، اطلاعاتی را درباره ریسک احتمالی سندرم‌های کروموزومی مانند سندرم داون (Down syndrome)، سندرم ادواردز (Edwards syndrome) و سندرم پاتو (Patau syndrome) ارائه می‌دهد. نتیجه‌های آزمایش N.T در ترکیب با سایر آزمون‌های سرمی مانند اندازه‌گیری سطح هورمون‌های HCG و PAPP-A، به تخمین ریسک این سندرم‌ها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید :   سرطان تخمدان :تشخیص و درمان

این آزمایش‌ها تنها ریسک احتمالی را تخمین می‌زنند و نتایج نهایی را نمی‌دهند. اگر نتایج نگران‌کننده باشند، ممکن است نیاز به آزمون‌های تکمیلی دیگری مانند آمنیوسنتز (Amniocentesis) یا آزمایش نوار ژنتیکی (Chorionic Villus Sampling) باشد تا تشخیص نهایی بدهند. همچنین، در موارد لزوم، مشاوره ژنتیکی نیز توصیه می‌شود.

منظور از عدد NB چیست؟

NB  مخفف چیست؟ nasal bone یا همان تیغه بینی

اهمیت آن کمتر از NT است و اگر در سونو گرافی سه ماهه اول دیده نشود به نفع اختلالات کروموزومی است

 

منظور از CRL در غربالگری سه ماهه اول چیست ؟

CRL همان قد نوزاد است

با مشخص شدن CRL متوان سن  دقیق جنین را مشخص کرد

 

نحوه تفسیر آزمایشات سلامت جنین در سه ماه سوم به چه صورت هست ؟

یک آزمایش ترکیبی به همرا ه آزمایش خون مادر و سونوگرافی که شامل اندازه گیری NT و NBبه همراه سن مادر است به همراه سن مادر است که بین ۱۱ هفته و ۶ روز تا ۱۳ هفته ۶ روز بارداری انجام می شود و به وسیله آن ریسک سندروم ( ترنیرومی۲۱) و ترنیرومی های ۱۳ و ۱۸ محاسبه می شود. که به آن دابل مارکر میگویند

در این تست دو نوع اندازه گیری به همراه سن ما در مورد استفاده قرار می گیرد.

تا خطر سندرم های داون – ترنیرومی ۱۸ و ۱۳ محاسبه می شود.

به این دلیل غربالگری توام سه ماهه اول نامگذاری شده است که این تست در ۳ ماهه اول بارداری انجام می شود و تو امان مارکرهای شیمیایی و سونوگرافی را با هم انجام می دهند.

چه مارکرهای (نشانه هایی) در سه ماهه اول مورد بررسی قرار می گیرند.؟

ا – مارکر PAPP-A 

این مارکر یک آنزیم است که از سلولهای جفتی به ویژه تروفل بلاست ترشح می شود.

و این میزان در هفته های ۱۱ تا ۱۳ افزایش پیدا می کنند.

نکته قابل توجه این است که خانم های بارداری که میزان و سطح PAPP-A آنان در هفته های ۱۱-۱۴ بارداری از میزان مورد انتظار کمتر باشد. احتمال ابتلای جنین

به سندروم داون بالاتر است.

نقش این آنزیم با تحریک سلول های تروفوبلاست سبب لانه گزینی جنین می شود و نقش مهمی در این زمینه ایجاد می کنند.

۲- مارکر FREE BHCE

این هورمون نیز بیشتر از سلولهای تروفوبلاست جفت ترشح می شود.که در هفته های نهم تا یازدهم سطح آن به حداکثر خود میرسد و بعد از آن کاهش پیدا می کنند.

میزان FreeBHCE خون مادر مانند سطح هرمون hec در بارداری های توام با سندرم داون افزایش نشان می دهد و تغییرات آن در خون از هفته دهم رو به کاهش می گذارد.

 

 

غربالگری سه ماهه اول بارداری
غربالگری سلامت جنین

 

نتیجه حاصله از غربالگری سه ماهه اول چه به ما می گوید؟

به ما می گوید که به چه احتمالی بارداری بهمراه با سندرم های داون تونرومی ۱۸ و یا تریزومی ۱۳ خواهد بود که در گزارش غربالگری به آن ریسک ابتلا گفته می شود.

 

براساس نتیجه تست غربالگری سندرم داون در ۳ ماهه اول باردای بیماران به شش گروه تقسیم می شوند.

  1. گروه اسکرین با ریسک پایین LowRsk   
  2. گروه اسکرین با ریسک بینابینی intermediate Risk 
  3. گروه اسکرین با ریسک بالا High Risk
  4. گروه اسکرین با ریسک خیلی بالا very high Risk
  5. خانهای بارداری که در هر سنی اگر چنین آنها NT بالای ۳/۵ میلی متر داشته باشند، باید در هفته هجدهم تا بیستم حاملگی برای اکوکاردیوگرافی جنین ارجاع داده شوند.
  6.  زمانی که تنها یافته غیر طبیعی در جنین وجود NT بالای ۳٫۵ میلی متر باشد، باید برای آمینو نستر ارجاع داده شود.

منظور از  Low Risk چیست ؟

یعنی مامانای محترم خیالشون راحت باشه و نگرانی نداشته باشن تا مرحله غربالگری دوم  و مفهومش اینه جنین شما سالمه

منظور از  intermadiateRisk  چیست ؟

یعنی مامانای محترم گوش به زنگ باشن و مرحله بعدی غربالگری  سه ماه دوم که همان کواد مارکر هست را انجام بدهند

منظور از High Risk چیست؟

اگر پاسخ آزمایش شما این مورد هست باید آزمایشات تکمیلی را انجام دهید

آزمایش کواد مارکر چیست ؟

در این آزمایش چند نوع تست اندازه گیری میشود

  1.  آلفا فیتو پروتئین AFP
  2. تیتراسیون HCG
  3. استریول غیر کونژوگه unconjugated estradiol
  4. پروتین مهار کننده Inhibin A

 

مزایای غربالگری سه ماهه اول بارداری چه هست؟

انجام غربالگری زودتر که این کار باعث ایجاد آرامش خاطر در خانم باردار میشود.

هنگام انجام سونوگرافی NT ، امکان تشخیصی بعضی از اختلالات بارز در زمان تولد وجود دارد.

 

 آیا با وجود نرمال بودن غربالگری سری اول (سه ماه اول ) آیا لازم است که ما مرحله دوم یا کواد مارکر را انجام دهیم؟

پاسخ: مثبت است یعنی با توجه به هر نتیجه ای در سری اول شما لازم است غربالگری سری دوم را نیز انجام بدهید.

 بهترین زمان انجام آزمایش سه ماه اول و دوم چه زمانی است؟ 

سه ماهه اول بین ۱۱ تا ۱۳ (نهایتا ۱۳ هفته و ۶ روز)

سه ماهه دوم بین ۱۵ تا ۱۸ (۱۸ هفته ۶ روز)

آزمایش سه ماهه دوم بین هفته ۱۴ تا ۲۲ قابل انجام می باشد. اما یهترین زمان هفته ۱۵ تا ۱۸ می باشد به دلیل اینکه ریسک NTD از هفته ۱۵ به بعد قابل محاسبه می باشد 

چه موردی را هنگام آزمایش غربالگری یک مادر باردار باید بداند؟

  •  وزن خود را دقیق بداند
  • تاریخ دقیق سونوگرافی را باید بداند و به همراه خود داشته باشد
  • تاریخ آخرین قاعدگی خود را بداند.
  • نام داروهایی که مصرف می کند(در صورت ابتلا به بیماری خاص) حتما با ذکر دوز روز استفاده را بداند
  • اگر در لقاح مصنوعی تخمک اهدایی از فرد دیگری باشد. الزاما سن اهداکننده تخمک به جای سن خانم باردار نوشته شود.

چرا باید غربالگری مرحله اول را فقط تا ۱۳ هفته ۶ روز انجام بدهیم؟

به سه دلیل این آزمایش باید در زمان ذکر شده انجام شود

  •  میزان موفقیت در اندازه گیری NT (سونوگرافی) در زیر ۱۴ هفته حدود ۱۰۰-۹۸ درصد است.
  • صورتی که جنین دچار اشکال و اختلالی باشد.
  • مادر باردار فرصت انتخاب روش های اتمام بارداری در سه ماهه اول را خواهد داشت.

هزینه آزمایشات غربالگری سلامت جنین :

در حال حاضر هزینه این آزمایش بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هست (در سال ۱۴۰۲)

بیشتر بخوانید :   سریترین راه تشخیص و درمان سرطان دهانه رحم

 

آیا غربالگری مرحله دوم لازم است:

در جواب این سوال باید بگوییم بله

چون یکسیری اختلالات در مرحله دوم شاید بروز کند

 

فاصله بین انجام سونو و آزمایش غربالگری اول چه مدت هست ؟

زمانی که شما سونوگرافی را انجام میدهید فقط ۲۴ ساعت فرصت دارید که آزمایش خون خود را انجام  دهید این به این دلیل هست که یک سری اندکس ها یا پارامترها در جنین تغییر میکنه و بعد از این مدت نمیشه قضاوت صحیحی انجام داد.

بهترین زمان انجام آزمایش سلامت جنین چه زمانی است؟

آزمایش غربالگری سه ماهه ی اول بین هفته ی ۱۱ الی ۱۳ بارداری انجام شود

آیا برای آزمایش سلامت جنین باید ناشتا باشم ؟

برای انجام این آزمایش نیاز به ناشتایی نیست مگر مامان سابقه چربی داشته باشد

غربالگری سلامت جنین و بهترین زمان انجام آن :

دوست من سلام امیدوارم حالت عالی باشه و تندرست

در این مقاله میخوام در رابطه با غربالگری سلامت جنین و بهترین زمان انجام ان وتفسیرش با هم صحبت کنیم

تمام صحبتهامون و میزاریم در باب سوالاتی که اکثر مراجعینمون از من میپرسند اگر سئال شما در بین سوالات زیر نیست از طریق یکی از شبکه های اجتماعی در سایت برای من پیام بگذارید  تا در اولین فرصت به شما پاسخ بدهم

غربالگری سلامت چنین چگونه انجام میشود ؟

غربالگری سلامت جنین یک مجموعه آزمون‌ها و اسکن‌های پزشکی است که به منظور ارزیابی و غربالگری احتمال بروز برخی مشکلات و اختلالات جنینی در دوره بارداری انجام می‌شود. مراحل اصلی غربالگری سلامت عبارتند از:

  1. آزمایشT (نواحی گردنی): این آزمایش با استفاده از اسکن سونوگرافی ترانس‌واژینال اندازه‌گیری ضخامت نواحی گردنی جنین را انجام می‌دهد. این اندازه‌گیری، ریسک احتمالی بروز سندرم‌های کروموزومی را تخمین می‌زند.
  2. آزمایش‌های سرمی: در این آزمون‌ها، سطح هورمون‌های مارکر بارداری مادر در خون اندازه‌گیری می‌شود. هورمون‌هایی مانند HCG (هورمون گونادوتروپیک کوریونیک) و PAPP-A (پلاسما پروتئین A پره‌دانه‌ای) برای بررسی سلامت جنین و تشخیص احتمال ریسک سندرم‌های کروموزومی به کار می‌روند.

به طور کلی، نتایج این آزمون‌ها با هم ترکیب می‌شوند تا ریسک احتمالی سندرم‌های کروموزومی و برخی مشکلات دیگری مانند بیماری‌های ژنتیکی و نقص‌های تشکیلی ارزیابی شود. در صورت نتایج نگران‌کننده، ممکن است به آزمون‌های تکمیلی دیگری مانند آمنیوسنتز (Amniocentesis) یا آزمایش نوار ژنتیکی (Chorionic Villus Sampling) نیاز باشد تا تشخیص نهایی داده شود. همچنین، مشاوره ژنتیکی نیز توصیه می‌شود تا اطلاعات بیشتری درباره وضعیت جنین و خطرات مرتبط با آن دریافت کنید.

تفسیر آزمایش غربالگری اول چگونه است ؟

تفسیر آزمایش غربالگری اول شامل تحلیل نتایج آزمون‌های مختلف انجام شده در این مرحله است. آزمایش غربالگری اول معمولاً شامل آزمایش N.T (نواحی گردنی) و آزمایش‌های سرمی می‌شود. در ادامه، نحوه تفسیر نتایج این آزمون‌ها را توضیح می‌دهم:

  1. آزمایشT (نواحی گردنی):
    • اندازه‌گیری ضخامت نواحی گردنی جنین انجام می‌شود.
    • اگر ضخامت نواحی گردنی جنین از حد معمول بیشتر باشد، ممکن است ریسک بالایی از بروز سندرم‌های کروموزومی مانند سندرم داون (Down syndrome)، سندرم ادواردز (Edwards syndrome) و سندرم پاتو (Patau syndrome) وجود داشته باشد.
  2. آزمایش‌های سرمی:
    • در این آزمون‌ها، سطح هورمون‌های HCG (هورمون گونادوتروپیک کوریونیک) و PAPP-A (پلاسما پروتئین A پره‌دانه‌ای) در خون مادر اندازه‌گیری می‌شود.
    • سطح هر یک از این هورمون‌ها به تخصصی مرتبط با آزمایش مراجعه می‌کند تا تفسیر دقیقتر نتایج صورت گیرد.
    • افزایش یا کاهش غیرطبیعی این هورمون‌ها ممکن است به اختلالات جنینی مرتبط باشد.

تفسیر نتایج آزمایش غربالگری اول به مشاوره و ملاقات با پزشک یا متخصص زنان و نازایی (اوبستریسین و گینکولوژیست) نیاز دارد. پزشک شما نتایج آزمایش‌ها را بر اساس سن، تاریخچه پزشکی، عوامل دیگر مرتبط با بارداری و نتایج آزمون‌ها تفسیر خواهد کرد و به شما توضیح می‌دهد که آیا نتایج نگران‌کننده است و آیا نیاز به آزمون‌های تکمیلی دیگر دارید یا خیر. همچنین، پزشک ممکن است به شما راهنمایی‌هایی برای مراقبت‌های بعدی و مشاوره ژنتیکی ارائه دهد.

چگونه برای غربالگری اول حاضر شوم ؟

برای آماده‌شدن برای آزمایش غربالگری اول، ابتدا با پزشک یا متخصص زنان و نازایی ملاقات کنید تا جزئیات مرتبط با این آزمایش و نحوه انجام آن را توضیح دهد. در ادامه، مراحل زیر می‌توانند به شما کمک کنند تا بهترین طرح برای آماده‌شدن برای غربالگری اول داشته باشید:

  1. تعیین تاریخ برگزاری: با پزشک یا متخصص زنان و نازایی تماس بگیرید و تاریخ برگزاری آزمایش را تعیین کنید. معمولاً آزمایش غربالگری اول بین هفته‌های ۱۱ تا ۱۴ انجام می‌شود.
  2. مشاوره با پزشک: ملاقات با پزشک برای مشاوره و بررسی تاریخچه پزشکی و جزئیات بارداری شما ضروری است. او می‌تواند به شما توضیح دهد که چگونه آزمایش‌های غربالگری انجام می‌شوند و به کمک شما یک برنامه زمان‌بندی برای آنها ارائه کند.
  3. رعایت دستورات قبل از آزمایش: پیروی از هر گونه دستورات مرتبط با آماده‌شدن برای آزمایش غربالگری مانند خواب کافی در شب قبل از آزمایش، خالی ماندن از غذا و مایعات قبل از آزمایش سرمی و غیره بسیار مهم است.
  4. آماده‌شدن به صورت روحی: آماده‌شدن به صورت روحی نیز مهم است. برخی از آزمایش‌های غربالگری ممکن است نتایج نگران‌کننده ایجاد کنند، بنابراین ممکن است نیاز به پشتیبانی و مشاوره داشته باشید.

پس از تهیه برنامه زمان‌بندی و ملاقات با پزشک، به دقت به دستورالعمل‌های آماده‌شدن برای آزمایش غربالگری پیروی کنید و در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی، از پزشک خود بپرسید.

اعداد نرمال غربالگری سه ماهه اول چقدر است ؟

اعداد نرمال غربالگری سه ماهه اول (First-trimester screening) برای هر آزمایش و هر کشور ممکن است متفاوت باشند. همچنین، توضیحات بیشتری در مورد آزمایشات خاص و نرمال‌ها به منظور مقایسه نیاز است. اطلاعات بیشتری درباره نرمال‌ها و محدوده‌های معمولی هر آزمایش برای کشور خاصتان از پزشک یا متخصص زنان و نازایی خود دریافت کنید.

به عنوان مثال، در آزمایش N.T (نواحی گردنی)، نرمال‌ها بر اساس اندازه‌گیری ضخامت نواحی گردنی جنین تعیین می‌شوند و اعداد نرمال ممکن است برای هر هفته‌ی بارداری متفاوت باشد.

همچنین، در آزمایش‌های سرمی نیز، نرمال‌ها بر اساس سطح هورمون‌های HCG (هورمون گونادوتروپیک کوریونیک) و PAPP-A (پلاسما پروتئین A پره‌دانه‌ای) مشخص می‌شوند و ممکن است بسته به آزمایشگاه یا مرجع مورد استفاده تفاوت داشته باشند.

در هر صورت، بهتر است برای دقیق‌ترین تفسیر نتایج و تطابق با معیارهای ملی یا منطقه‌ای خود، با پزشک خود صحبت کنید و نتایج آزمایش‌های غربالگری خود را با او بررسی کنید. او می‌تواند نتایج را با استفاده از معیارهای استاندارد و مرجع مربوطه برای شما تفسیر کند.

غربالگری سه ماهه اول و تعیین جنسیت ؟

آزمایش‌های غربالگری سه ماهه اول برای تعیین جنسیت جنین معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. هدف اصلی این آزمایش‌ها ارزیابی و غربالگری احتمال بروز برخی مشکلات و اختلالات جنینی مانند سندرم‌های کروموزومی (مانند سندرم داون)، بیماری‌های ژنتیکی و نقص‌های تشکیلی است.

بیشتر بخوانید :   آزمایش توکسوپلاسما گوندی در بارداری(آزمایش TOXO)

برای تعیین جنسیت جنین، روش‌های دیگری وجود دارد که عبارتند از:

  1. آزمایش تعیین جنسیت جنین (Fetal sex determination test): این آزمایش‌ها با استفاده از نمونه‌هایی مانند خون مادر یا نمونه‌های یاخته مو تعیین جنسیت جنین را انجام می‌دهند. این روش‌ها معمولاً بعد از دوره بارداری ۹-۱۰ هفته ممکن است اطلاعات دقیق‌تری ارائه دهند.
  2. سونوگرافی تعیین جنسیت جنین (Fetal ultrasound for gender determination): سونوگرافی می‌تواند جنسیت جنین را در حدود هفته‌های ۱۶ تا ۲۰ تعیین کند. اما در برخی موارد، تا هفته‌های بعدی بارداری ممکن است جنسیت جنین با دقت بیشتری تشخیص داده شود.

به هر حال، تعیین جنسیت جنین همیشه انتخاب ضروری نیست و باید با پزشک خود در مورد نیاز به انجام این آزمایش‌ها و تصمیم‌گیری‌های مرتبط با آن مشورت کنید. همچنین، بسته به قوانین و مقررات مربوط به تعیین جنسیت در کشور شما، ممکن است محدودیت‌هایی وجود داشته باشد.

بهترین زمان انجام غربالگری سلامت جنین چه موقع است ؟

بهترین زمان انجام غربالگری سلامت جنین بستگی به نوع آزمایش‌ها و سیاست‌های به‌کارگیری آنها در هر کشور و بر اساس راهنمایی‌های پزشکی دارد. به طور کلی، غربالگری سلامت جنین در دوره‌های مختلف بارداری انجام می‌شود. مهمترین دوره‌هایی که برای غربالگری استفاده می‌شود عبارتند از:

  1. غربالگری سه ماهه اول (First-trimester screening): این آزمایش‌ها معمولاً در هفته‌های ۱۱ تا ۱۴ انجام می‌شود و شامل آزمون‌هایT (نواحی گردنی) و آزمایش‌های سرمی می‌شود.
  2. غربالگری سه ماهه دوم (Second-trimester screening): این آزمایش‌ها از هفته‌های ۱۵ تا ۲۰ انجام می‌شود و شامل آزمایش‌های سرمی مانند آلفا فتوپروتئین (AFP) و اسکرینینگ سه‌عاملی (Triple test) یا اسکرینینگ چهارعاملی (Quadruple test) است.
  3. آزمون‌های تشخیصی تکمیلی: این آزمایش‌ها شامل آمنیوسنتز (Amniocentesis) و آزمایش نوار ژنتیکی (Chorionic Villus Sampling) هستند و معمولاً در هفته‌های بعدی بارداری برای تایید تشخیص برخی مشکلات جنینی انجام می‌شوند.

بهتر است با پزشک خود در مورد نیاز به غربالگری سلامت جنین و بهترین زمان برای انجام آن مشورت کنید. همچنین، او می‌تواند شما را راهنمایی کند که کدام آزمایش‌ها برای شما مناسب است و چه زمانی باید آنها انجام شوند.

چه زمانی مادر باردار تست NIPT انجام میدهد ؟

تست NIPT (آزمایش بدون تهاجم نوار ژنتیکی) برای غربالگری جنین در دوره بارداری انجام می‌شود. این آزمایش از تکنیک‌های تشخیصی تکمیلی استفاده می‌کند و معمولاً در هفته‌های بعدی بارداری، معمولاً از هفته ۱۰ یا بیشتر انجام می‌شود. زمان دقیق انجام آزمایش NIPT به سیاست‌ها و رویکردهای پزشکی مربوط به هر کشور ممکن است متفاوت باشد.

این آزمایش به کمک بررسی DNA جنین در خون مادر، ریسک احتمالی بروز برخی مشکلات جنینی مانند سندرم‌های کروموزومی (مانند سندرم داون) و بعضی از بیماری‌های ژنتیکی را تشخیص می‌دهد. مزیت‌های اصلی این آزمایش، عدم نیاز به تهاجم به رحم باردار و دقت بالای آن در تشخیص مشکلات جنینی است.

پزشک شما می‌تواند با توجه به وضعیت بارداری شما و سیاست‌های مربوط به مراکز بهداشتی در کشور شما، بهترین زمان انجام آزمایش NIPT را مشخص کند و شما را راهنمایی کند که آیا نیاز به انجام این آزمایش دارید یا خیر.

عوارض غربالگری اول چیست ؟

غربالگری اول (First-trimester screening) معمولاً آزمایش‌های غیرتهاجمی است که به منظور ارزیابی و غربالگری احتمال بروز برخی مشکلات و اختلالات جنینی در دوره بارداری انجام می‌شود. این آزمایش‌ها عموماً آسان و ایمن هستند و عوارض جدی ندارند. هر چند، در برخی موارد ممکن است مشکلات کوچکی ایجاد شود که عبارتند از:

  1. موقتی بودن ناراحتی: برخی زنان ممکن است پس از گرفتن نمونه‌ها (نمونه خون، اسکن‌ها و آزمون‌ها) ناراحتی موقتی مانند درد، کوچکی لکه‌های خونی، سوزش یا تورم در محل نمونه‌برداری داشته باشند، اما این ناراحتی‌ها عموماً بسیار کوتاه مدت و معمولاً نیازی به درمان ندارند.
  2. مشکلات خیالی: غربالگری اول ممکن است نتایج نگران‌کننده یا موارد مشکوکی به نظر بدهد، اما این نتایج تنها ریسک احتمالی را تخمین می‌زنند و نتیجه نهایی نمی‌دهند. در صورت نتایج نگران‌کننده، ممکن است نیاز به آزمون‌های تکمیلی دیگری مانند آمنیوسنتز یا آزمایش نوار ژنتیکی باشد تا تشخیص نهایی داده شود.

مهم است بدانید که غربالگری اول فقط برای ارزیابی ریسک احتمالی بروز مشکلات جنینی استفاده می‌شود و نتایج نهایی را نمی‌دهد. برای تفسیر دقیق نتایج و مشاوره بیشتر، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید و از او راهنمایی‌های لازم درباره غربالگری اول و اقدامات بعدی دریافت کنید.

هزینه آزمایش غربالگری سه ماهه اول چند است ؟

هزینه آزمایش غربالگری سه ماهه اول (First-trimester screening) ممکن است بستگی به کشور، منطقه، نوع آزمایش‌ها و مراکز بهداشتی داشته باشد. همچنین، میزان پوشش بیمه در مورد این آزمایش‌ها نیز می‌تواند تأثیر داشته باشد.

در کشورها با سیستم بهداشتی ملی، هزینه‌های غربالگری سه ماهه اول به عنوان بخشی از مراقبت‌های بارداری پوشش داده می‌شوند و بیماران معمولاً باید هزینه‌های اضافی پرداخت نکنند. اما در کشورهایی که هزینه‌های پزشکی به صورت مستقل تحمل می‌شوند، هزینه آزمایش‌ها ممکن است متفاوت باشد.

بهتر است با پزشک خود یا مراکز بهداشتی مرتبط با بارداری در منطقه خود تماس بگیرید تا اطلاعات دقیق‌تری در مورد هزینه‌های غربالگری سه ماهه اول و همچنین پوشش‌های بیمه‌ای که ممکن است شامل این آزمایش‌ها باشد، دریافت کنید. همچنین، با مقایسه هزینه‌ها در مراکز مختلف، می‌توانید تصمیم بهتری در مورد انجام این آزمایش‌ها بگیرید.

فاصله بین سونو و غربالگری سه ماهه اول چقدر میتونه باشه؟

فاصله بین سونوگرافی (سونو) و غربالگری سه ماهه اول (First-trimester screening) بستگی به سیاست‌ها و رویکردهای پزشکی مربوط به هر کشور و هر مرکز بهداشتی دارد. همچنین، ممکن است بسته به شرایط بارداری و معیارهای مربوط به هر آزمایش، پزشک معالج مدت زمان مشخصی را برای انجام هر آزمایش تعیین کند.

عموماً در بسیاری از موارد، سونوگرافی نیازی به انجام آن ندارد و تنها با انجام آزمایش‌های غربالگری سه ماهه اول، ارزیابی و غربالگری احتمال بروز برخی مشکلات جنینی انجام می‌شود. اما در مواردی که سونوگرافی لازم است، ممکن است مدت زمان مشخصی بین سونو و غربالگری سه ماهه اول وجود داشته باشد.

برای دقیق‌ترین پاسخ، بهتر است با پزشک خود در مورد نیاز به هر آزمایش و تصاویر تشخیصی مورد نیاز برای بارداری خود صحبت کنید. پزشک می‌تواند برنامه زمان‌بندی مناسب را برای انجام آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ها ارائه دهد و به شما راهنمایی کند که چگونه بهترین مراقبت‌های بارداری را انجام دهید.

دوره پذیرش و نمونه گیری آزمایشگاه

پر فروش‌ترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
تماس صوتی
پیامک
تماس با پشتیبانی مسترآزمایش