آزمایشات جوش صورت–آکنه صورت و بدن

آزمایشات جوش صورت

آزمایشات جوش صورت

play-sharp-fill

آکنه زمانی رخ می دهد که منافذ روی پوست با چربی، سلول های مرده پوست و باکتری ها مسدود شود. آکنه صورت می تواند در اثر عوامل مختلفی مانند تغییرات هورمونی، استرس، ژنتیک و رژیم غذایی ایجاد شود. هنگامی که نوبت به درمان آکنه صورت می رسد، اولین قدم این است که علت اصلی را مشخص کنید. متخصص پوست می‌تواند مشکل را تشخیص داده و بهترین اقدام را توصیه کند، که ممکن است شامل درمان‌های موضعی، آنتی‌بیوتیک‌ها یا سایر داروها باشد. همچنین پیروی از یک روال مراقبت از پوست و ایجاد تغییرات لازم در سبک زندگی مانند کاهش استرس، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و اجتناب از محصولات تحریک کننده بسیار مهم است. مشاوره با پزشک متخصص بهترین راه برای تعیین علت آکنه صورت و یافتن بهترین درمان برای آن است. علاوه بر این، دریافت درمان های منظم توسط متخصص پوست می تواند به جلوگیری از شیوع بیشتر و ارتقای سلامت پوست کمک کند.

آزمایشات جوش صورت
آزمایشات جوش صورت

چه چیزی باعث آکنه می شود؟

این بیماری پوستی که با نام آکنه ولگاریس نیز شناخته می شود، شدت و اندازه خود را در سطوح مختلف نشان می دهد. آکنه زمانی اتفاق می‌افتد که غدد چربی به نام غدد چربی که به فولیکول‌های مو متصل هستند، به دلیل تغییرات هورمونی یا در دوران بلوغ تحریک می‌شوند. غدد یک مایع روغنی به نام سبوم ترشح می کنند که پوست شما را صاف نگه می دارد و سلول های مرده پوست را از طریق فولیکول ها خارج می کند. این یک ماده طبیعی است که به روان شدن پوست کمک می کند و اگر بیش از حد تولید شود، سلول های پوست بالغ شده و منافذ فولیکولی را مسدود می کند. سبوم اضافی تولید شده توسط فولیکول ها، همراه با سلول های مرده پوست، می تواند در منافذ مسدود شده ای که فولیکول ها را مسدود می کند، جمع شود. اگر این پلاگ ها با لایه ای ضخیم از پوست پوشانده شوند، به صورت جوش های سر سفید ظاهر می شوند یا اگر در معرض هوا قرار گیرند، به صورت جوش های سر سیاه ظاهر می شوند. فولیکول ها بزرگ می شوند و باعث ایجاد برآمدگی می شوند و در صورت دستکاری دیواره فولیکول بزرگ شده و پاره می شود و منجر به التهاب می شود. اگر التهاب عمیق باشد به آن کیست می گویند که می تواند دردناک و خجالت آور باشد. جوش‌های سرسفید با جوش‌ها متفاوت هستند، زیرا جوش‌ها برآمدگی‌های کوچک قرمز روی پوست هستند که حاوی چرک هستند، در حالی که سر سفید فولیکول‌های مو هستند که با سبوم یا سلول‌های مرده پوست یا باکتری‌ها مسدود می‌شوند، اما این برجستگی‌ها معمولاً روی پوست قابل مشاهده هستند. کمر، گردن یا شانه ها و درد کمتری نسبت به جوش دارند.

بیشتر بخوانید :   علت کبودی و ورم چشم بعد عمل بینی چیست؟

تو این مقاله می خوانیم در رابط با مشکلی که اکثر جوانها دارند در رابطه با جوش صورت با هم صحبت کنیم.

بیش از ۹۰ مشکلات که در رابطه با جوش صورت که  در جوانها  هست به خاطر مشکلات هورمونی است که درگیر آن میشوند.

جوش های هورمونی  معمولاً به درمان دیر پاسخ میدهند و مهم این است که شما حتما با نظر پزشک  (متخصص پوست مو و زیبایی) مراجعه کنید

یکسری کارها را انجام دهید:

این عارضه پوستی در جاهای مختلف بدن ، شدت و اندازه خود را نشان می دهد جوشها زمانی خودشان را بروز می دهند که غدد چربی که به فولیکرلهای مو وصل هستند به دلیل تغییرات هورمون یا در دوران بلوغ تحریک میشوند.

جوشهای هورمونی:

جوشهای هورمونی  طوری که از نامشان پیداست، به جوشهایی می گویم که به دلیل نوسانات هورمونی بروز میکنند و این جوشها بیشتر در زنان دیده میشوند که علتهای آن میتوان به :

  1.  عادت ماهانه
  2.  یائسگی
  3. تخمدان پلی کیستیک

آکنه های هورمونی معمولا:

  1. به طور ناگهانی و شدید شروع می شوند
  2. به درمانهای معمولی پاسخ نمیدهند
  3. در سنین بزرگسالی ( بالای ۲۵ سال) بروز می کنند
  4. معمولاً به همراه اختلال پریودی خود نمایی می کنند

 

 توجه توجه توجه  کنید:

دو نکته ای که قبل از آزمایشات هورمونی برای جوش صورت باید انجام دهید:

حتما رعایت کنید تا پاسخ به درمان بهتری بگیرید

  • ۱- بهترین موقع برای آزمایش، زمان پریود (خونریزی) یا بلافاصله بعد از پاک شدن است.
  • ۲-اگر از قرصهای جلوگیری از بارداری استفاده می کنید، باید حداقل ۴-۶ هفته بعد از قطع مصرف قرصها آزمایشات را انجام دهند
علل آکنه صورت
علل آکنه صورت

علل آکنه صورت

آکنه یا جوش‌های صورت، به علت ترکیبی از چند عامل فراوان ایجاد می‌شوند که شامل موارد زیر می‌باشد:

۱- افزایش فعالیت غدد چربی در پوست: غدد چربی در پوست باعث ترشح چربی به سطح پوست می‌شوند که به علت ایجاد محیط مرطوب، برای باکتری‌هایی که در پوست موجود هستند، مناسب است.

۲- باکتری‌های پوستی: باکتری‌های پوستی به طور معمول در پوست حضور دارند، اما هنگامی که محیط مناسب برای رشد آن‌ها وجود داشته باشد، می‌توانند باعث ایجاد التهاب و جوش‌های پوستی شوند.

۳- تغییرات هورمونی: در دوران نوجوانی، هورمون‌های جنسی تولید می‌شوند که باعث افزایش فعالیت غدد چربی و رشد موهای صورت می‌شوند. همچنین در دوران قاعدگی، هورمون‌های تولید شده می‌توانند باعث افزایش چربی و التهاب پوست شوند.

بیشتر بخوانید :   فلج صورت: علت‌ها، علائم، درمان‌ها و تفاوت‌های آن با سکته مغزی

۴- استفاده از محصولات آرایشی: استفاده از محصولات آرایشی نامناسب می‌تواند باعث انسداد منافذ چربی و افزایش جوش‌های پوستی شود.

۵- تغییرات تغذیه‌ای: تغذیه نامناسب و مصرف بیش از حد غذاهای چرب و شیرین می‌تواند باعث افزایش چربی پوست شود و در نتیجه جوش‌های پوستی ایجاد شود.

۶- تماس با اشیاء چرب و کثیف: تماس پوست با اشیاء چرب و کثیف می‌تواند باعث ایجاد التهاب و جوش‌های پوستی شود.

 

حالا نوبت آزمایشات مربوط به جوش صورت هست:

آزمایشات مربوط به جوش صورت و بدن:

۱ – تستوسترون :

این هورمون بیشتر توسط سلولهای لیدیگ در بیضه مردان تولید می شود. و همچنین در مردان و زنان توسط عدد فوق کلیوی و در زنان به میزان بسیار کم توسط تخمدانها تولید می شود. البته ناگفته نماند هورمون اصلی جنسی در مردان است .

۲- DHEA : آزمایشی است برای بررسی غدد فوق کلیوی

۳-  ۱۷۰H projestran – هیدروکسی پروژسترون :

این آزمایش برای بررسی پرمویی ( هیرسوتیسم) و تخمدان پلی کیستیک در خانم ها تجویزی شود.

هدف از انجام این تست بررسی و تشخیصی و نظارت و درمان هیپرپلازی مادرزاری آدرنال است.

۴- هورمون لوتئین کننده (LH) و تحریک کننده فولیکولی FSH

این تستها برای عملکرد تخمدانها – بیضه ها و بررسی اختلال در عملکرد آنها استفاده میشود

۵- پرولاکتین:

  • پرولاکتینی هورمونی است که از غده هیپونیز در مغز ترشح می شود
  •  شرایط نمونه گیری خاص خود را دارد از جمله ناشتا بودن عدم معاینه سنیه و عدم فعالیت شدید بدنی (ورزش) را با رعایت کنید.
  • وظیفه اصلی آن تولید شیر مادر پس از زایمان است
  • افزایش این هورمون (پرولاکتین) منجر به کاهش هورمونهای جنسی می شود و در چنین شرایطی باعث کاهش استروژن در زنان و کاهش تستوسترون در مردان پیش بینی می شود

۶- کورتیزول :

این هورمون نیز توسط غدد فوق کلیوی تولید می شود. و به سوخت و ساز (متابولیسم) چربی ها- پروتئین ها- کربوهیدراتها  اثر می گذارد. بهترین روش ارزیابی فعالیت غدد فوق کلیه اندازه گیری مستقیم سطح کورتیزول در پلاسما میباشد.

 

چه غذاهایی منجر به آکنه می شوند؟

  1. غذاهای حاوی قند
  2. لبنیات
  3. فست فودها
  4. غذاهای حاوی چربی امگا ۶
  5. شکلات
  6. پودر پروتئین آب پنیر

غذاهایی که باید بخوریم تا آکنه رفع بشه:

در حالی که غذاهایی که در بالا به آنها اشاره شد ممکن است به ایجاد آکنه کمک کنند، غذاها و مواد مغذی دیگری نیز وجود دارند که ممکن است به شفاف نگه داشتن پوست شما کمک کنند. این شامل:

بیشتر بخوانید :   بهترین راه و سریع ترین راه از بین بردن شپش سر

اسیدهای چرب امگا ۳: امگا ۳ ضد التهاب هستند و مصرف منظم آن در برخی از مطالعات قدیمی با کاهش خطر ابتلا به آکنه مرتبط است.

پروبیوتیک ها: پروبیوتیک ها روده سالم و میکروبیوم متعادل را تقویت می کنند که با کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به آکنه مرتبط است. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه کدام سویه ممکن است مفیدتر باشد، مورد نیاز است

چای سبز: چای سبز حاوی پلی فنول هایی است که با کاهش التهاب و کاهش تولید سبوم همراه است. مشخص شده است که عصاره چای سبز در صورت استفاده بر روی پوست، شدت آکنه را کاهش می دهد

زردچوبه: زردچوبه حاوی پلی فنل کورکومین ضد التهابی است که می تواند به تنظیم خون کمک کند
قند، حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و از رشد باکتری های مولد آکنه جلوگیری می کند، که ممکن است آکنه را کاهش دهد.

ویتامین های A، D، E و روی: این مواد مغذی نقش مهمی در سلامت پوست و سیستم ایمنی دارند و ممکن است به جلوگیری از آکنه کمک کنند.

رژیم های غذایی به سبک پارینه سنگی: رژیم های پالئو سرشار از گوشت های بدون چربی، میوه ها، سبزیجات و مغزها و غلات، لبنیات و حبوبات کم هستند. آنها با سطوح پایین انسولین مرتبط هستند که می تواند برای آکنه مفید باشد

رژیم های غذایی مدیترانه ای: رژیم مدیترانه ای سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، ماهی و روغن زیتون و لبنیات و چربی های اشباع کم است. همچنین با کاهش شدت آکنه مرتبط است.

 

استفاده از منبع زیر برای قسمت اخر مقاله:

healthline.com

پر فروش‌ترین محصولات

4 دیدگاه برای “آزمایشات جوش صورت–آکنه صورت و بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
تماس صوتی
پیامک
تماس با پشتیبانی مسترآزمایش