دستورالعمل نمونه گیری قند خون ۲ ساعته

دستورالعمل نمونه گیری قند خون ۲ ساعته

توصیه می شود قبل و در طول دوره آماده سازی قند خون ۲ ساعته از استعمال دخانیات خودداری کنید زیرا می تواند سطح گلوکز خون را افزایش دهد. این آزمایش که به عنوان آزمایش قند خون ۲ ساعته پس از غذا (۲HPP) شناخته می شود، یک روش ساده برای اندازه گیری سطح گلوکز خون است و می تواند برای اهداف پیشگیری و درمان استفاده شود. توصیه می شود صبحانه ای حاوی حداقل ۷۵ گرم کربوهیدرات بخورید و زمان شروع صبحانه را یادداشت کنید. نمونه خون باید دقیقا ۲ ساعت بعد از زمان مشخص شده گرفته شود. این آزمایش برای غربالگری دیابت در افراد با علائمی مانند پلی دیپسی و پلی اوری ارزشمند است. پیروی از دستورالعمل های ارائه شده توسط آزمایشگاه، که ممکن است شامل ناشتا بودن به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت (حداکثر تا ۱۶ ساعت) قبل از آزمایش باشد، مهم است. توصیه می شود صبحانه را در آزمایشگاه میل کنید و تا انجام آزمایش صبر کنید. لطفا توجه داشته باشید که برای آزمایش ۲ ساعته گلوکز، نمونه گیری خون دو بار انجام می شود.

دستورالعمل نمونه گیری قند خون ۲ ساعته بعد از غذا

 

قند خون چیه: 

قند خون یا قند خونی به میزان گلوکز (قند) موجود در خون اطلاق می‌شود. قند خون به عنوان یکی از نیازهای بدن برای سلامتی بسیار مهم است و باید در محدوده‌های طبیعی خود باشد. معمولاً، محدوده طبیعی قند خون بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر است.

اگر میزان قند خون شما افزایش یابد، ممکن است نشانگر مشکلاتی در سلامتی شما باشد، مانند دیابت، نارسایی کلیه، اختلالات هورمونی و غیره. برای تشخیص دقیق و درمان قند خون بالا، باید به پزشک مراجعه کنید. عواملی مانند تغذیه نامناسب، فعالیت بدنی ناکافی، اضطراب و استرس، ژنتیک و سن بالا می‌توانند عامل افزایش قند خون شوند. به همین دلیل، حفظ سبک زندگی سالم با توجه به تغذیه مناسب، ورزش، کاهش استرس و انجام آزمایشات پزشکی دوره‌ای می‌تواند به حفظ سلامت قند خون کمک کند.

دستورالعمل نمونه گیری قند خون ۲ ساعته

آزمایش قند خون چیه:

آزمایش قند خون یکی از روش‌های تشخیص دیابت و سلامتی قند خون است. این آزمایش برای اندازه‌گیری سطح گلوکز (قند) در خون انجام می‌شود. برای انجام این آزمایش، نمونه خونی از شما گرفته می‌شود و سپس به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. در آزمایشگاه، سطح گلوکز خون شما اندازه‌گیری می‌شود و نتیجه به پزشک شما گزارش می‌شود.

بسته به نوع آزمایش، شاید بخواهید تعدادی از سیگنال‌های قند خون خود را پیش از آزمایش محدود کنید. برای مثال، ممکن است بخواهید ناشتا بمانید تا قبل از آزمایش، نوشیدنی‌هایی که شامل قند هستند را از روز قبل محدود کنید، و یا پزشک شما ممکن است توصیه کند که قرص قند خون شما را قبل از آزمایش بردارید.

بیشتر بخوانید :   آزمایشگاه هماتولوژی

اگر مقدار گلوکز خون شما در آزمایش قند خون بالاتر از حد معمول باشد، پزشک شما ممکن است توصیه کند که آزمایش‌های دیگری مانند آزمایش A1c یا آزمایش آزمایش تحمل قند انجام شود تا به طور دقیق تر تشخیص بدهد که آیا شما دیابت دارید یا خیر.

قند خون ۲ ساعته
قند خون ۲ ساعته

حالا قند خون ۲ ساعته چیه:

آزمایش قند خون ۲ ساعته یا آزمایش GTT (آزمایش تحمل قند) یک آزمایش خون است که برای تشخیص دیابت و اختلالات مرتبط با قند خون انجام می‌شود. در این آزمایش، نمونه خونی از شما گرفته می‌شود و سپس میزان قند خون شما در سه زمان مختلف (پیش از خوردن، ۱ ساعت و ۲ ساعت پس از خوردن یک مقدار مشخصی گلوکز) اندازه‌گیری می‌شود.

آزمایش GTT ممکن است برای افرادی که دارای علائم پیش دیابت هستند یا خطر ابتلا به دیابت دارند، توصیه شود. همچنین، این آزمایش برای تشخیص دیابت در زنان باردار نیز مفید است. در این آزمایش، ابتدا شما به صورت ناشتا می‌آیید و نمونه خونی گرفته می‌شود. سپس به شما یک نوشیدنی حاوی گلوکز داده می‌شود و بعد از ۱ و ۲ ساعت دوباره نمونه خون گرفته می‌شود تا میزان قند خون شما در این زمان‌ها اندازه‌گیری شود.

بسته به نتیجه آزمایش GTT، پزشک شما می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما دیابت دارید یا خیر، و در صورت لزوم، توصیه‌هایی برای کنترل قند خون شما ارائه کند.

 

آزمایش قند خون به روشهای مختلفی انجام میشود که هر کدام برای موارد خاصی به کار می رود.

 

آزمایش قند خون ۲ ساعته پس از غذا آزمایش با ارزشی برای غربالگری بیماری دیابت میباشد.

این آزمایش در افرادی که دارای علائم دیابت مانند پرنوشی و پر ادراری و یا در افرادی با قند ناشتای غیر طبیعی نیز استفاده میشود.

همچنین در ارزیابی پاسخ به درمان و مانیتورینگ داروهای مصرفی در بیماران مبتلا به دیابت قابل انجام است.

لازم به ذکر است که مصرف داروهایی که بر نتیجه آزمایش اثر میگذارند باید بررسی شود.

 

لذا به منظور صحت هر چه بیشتر گزارش آزمایش باید اطلاعات مربوط به مصرف داروها توسط بیمار، از وی اخذ گردد

 

توصیه قابل ارایه به بیماران

 

  • براساس دستورالعملهای انجمن دیابت آمریکا توصیه میشود فرد قبل از انجام آزمایش رژیم غذایی متعادل از لحاظ کربوهیدرات محتوی ۱۰۰ گرم کربوهیدرات داشته باشد.
  • اگر در سه وعده غذایی که روزانه میل میکنید مقدار کافی نان و برنج موجود باشد، این مقدار قند به بدن شما خواهد رسید در غیر این صورت میتوانید از موادی مانند خرما، کشمش، نان و برنج در وعده های غذایی خود استفاده کنید.
بیشتر بخوانید :   معرفی انواع دستگاه های آزمایشگاه ها

 

  • روز قبل از نمونه گیری از ساعت ۶ تا ۱۱ شب شروع ناشتا بودن خود را طوری برنامه ریزی کنید که موقع مراجعه به آزمایشگاه ۱۲ ساعت از شروع ناشتا بودن گذشته باشد.
  • زمان ناشتایی نبایدکمتر از ۸ ساعت و بیشتر از ۱۶ ساعت باشد.
  • مصرف آب به میزان کافی توصیه میشود.
  • بهتر است که نمونه گیری را قبل از ساعت ۱۰ صبح شروع کنید و از انجام آن در ساعت دیرتر در حد امکان خودداری شود مگر به دستور پزشک.

 

  •  در مورد مصرف دارو و یا تزریق انسولین صبح روز آزمایش و طی دو ساعت انجام آزمایش با پزشک معالج هماهنگ نماید.
  • در طی ساعات ناشتایی از نوشیدن چای و قهوه پرهیز نمائید.
  • نوشیدن آب در حد لازم مانعی ندارد.
  •  پس از اینکه نمونه خون برای اندازه گیری قند خون ناشتا از شما گرفته شد، صبحانه میل نمایید.
  • حتی الامکان صبحانه هر روزه را همراه خود آورده و در آزمایشگاه صرف نمائید.
  • توصیه میشود که صبحانه حاوی حداقل ۷۵ گرم مواد قندی باشد.
  •  زمان شروع خوردن صبحانه ساعت را یادداشت کنید نمونه گیری دقیقا ۲ ساعت پس از زمان مذکور انجام میپذیرد.
  •  قبل از انجام نمونه گیری و در حین ۲ ساعت آمادگی اکیدا از مصرف دخانیات اجتناب نمایید زیرا باعث افزایش سطح گلوکز خون میگردد.
  • پس از اتمام صبحانه از خوردن هر نوع خوردنی و آشامیدنی خودداری نمایید. نوشیدن آب در حد لازم مانعی ندارد.
  •  قبل از انجام نمونه گیری و در حین ۲ ساعت آمادگی از انجام ورزش سنگین و هرگونه فعالیت بدنی غیر معمول خودداری نمائید.
  •  مصرف استامینوفن قبل از آزمایش ممکن است باعث افزایش کاذب قند خون شود، بنابر این توصیه میشود که در صورت مصرف موضوع را به پزشک اطلاع دهید.
  • بهتر است نمونه آزمایشهای ناشتا صبح اول وقت تهیه شوند به جز مواردی که توسط پزشک معالج یا آزمایشگاه تعیین میگردد.

 

دستورالعمل آزمایش قند خون ۲ ساعته

 

  • شب قبل از آزمایش حداقل ۱۲ ساعت ناشتا باشید و در طی ناشتایی از خوردن چای و قهوه پرهیز نمائید 
  • پس از این که نمونه خون برای اندازه گیری قند خون ناشتا از شما گرفته شد صبحانه معمولی که هر روز می خورید را میل نمائید .
  • وقتی اولین لقمه صبحانه را میل نمودید ساعت را یادداشت کنید .
  • نمونه گیری دقیقا ۲ ساعت پس از ساعت مذکور انجام می پذیرد.
  • حتی الامکان صبحانه را در آزمایشگاه صرف نموده و تا زمان انجام آزمایش در آزمایشگاه منتظر بمانید .
  • قبل از انجام آزمایش در طی مدت ناشتایی شب قبل و در حین ۲ ساعت آمادگی اکیدا از مصرف دخانیات اجتناب نمائید .
  • در طول آزمایش در طی۲ ساعت  از ورزش و پیاده روی خودداری نمائید.
  • آزمایش را حتما باید قبل از ساعت ۱۲صبح شروع کنید و از انجام آن در ساعات دیرتر روز خود داری کنید .
  • در طی ۲ ساعت آمادگی از خوردن هر نوع خوردنی و آشامیدنی آب در حد متعارف اشکالی ندارد خود داری نمائید .
بیشتر بخوانید :   سوالات پر تکرار آزمایش خون

 

پر فروش‌ترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
تماس صوتی
پیامک
تماس با پشتیبانی مسترآزمایش