دستورالعمل تهیه نمونه مایع منی

دستورالعمل تهیه نمونه مایع منی

برای تهیه نمونه مایع منی توصیه می شود نمونه را در ظرف آزمایشگاهی که باید یک ظرف پلاستیکی یکبار مصرف نو باشد جمع آوری کنید. نمونه باید پس از پرهیز از فعالیت جنسی یا انزال به مدت ۲-۷ روز گرفته شود. جمع آوری خیلی زود نمونه می تواند منجر به کاهش حجم و تعداد اسپرم شود، در حالی که انتظار طولانی می تواند منجر به کاهش کیفیت اسپرم، به ویژه از نظر تحرک شود.

توصیه می شود نمونه را بدون استفاده از صابون و با دست تمیز تهیه کنید. بهترین نمونه نمونه ای است که از طریق تحریک مصنوعی بدون استفاده از صابون و با دست های کمی کثیف به دست آید.

جمع آوری نمونه در ظرفی که آزمایشگاه ارائه می دهد بسیار مهم است. این امر حمل و نگهداری مناسب نمونه را برای تجزیه و تحلیل تضمین می کند.

به طور خلاصه، برای تهیه نمونه مایع منی، توصیه می شود به مدت ۲ تا ۷ روز از فعالیت جنسی خودداری شود، نمونه در ظرف آزمایشگاهی جمع آوری شود و در حین انجام کار از صابون استفاده نشود.

دستورالعمل تهیه نمونه مایع منی برای بررسی کیفیت و شمارش اسپرم

 

این تست برای بررسی مواردی مانند ناباروری بررسی بیمار پس از عمل وازکتومی، تشخیص آزواسپرمی و اولیگواسپرمی به کار میرود.

دستورالعمل تهیه نمونه مایع منی

توصیه های قابل ارایه به بیماران

  • نمونه مایع منی باید پس از سه تا پنج روز پرهیز از نزدیکی یا انزال تهیه شود و نمونه هایی که پیش از دو روز و پس از هفت روز از آخرین نزدیکی جمع آوری ،شوند برای انجام آزمایش مناسب نیست.
  • وجود تب در خلال سه روز پیش از انجام آزمایش نتیجه را تحت تاثیر قرار میدهد.
  • آزمایش مایع منی بعد از بستن لوله ها در مردان وازکتومی باید حداقل دو ماه پس از بستن لوله ها انجام شود و در طی ۴۸ ساعت پیش از انجام آزمایش نباید نزدیکی صورت پذیرد یا مایع منی به هر علت دفع شود.
  • از ظرف شیشه ای یا پلاستیکی تمیز خشک و با دهانه گشاد استفاده کنید که در دمایی حدود دمای اتاق و معمولی قرار داشته باشد و ضمنا فاقد ترکیبات دترجنت یا سایر مواد سمی به باشد.
  • به دلیل آنکه مصرف برخی از داروهای گیاهی و شیمیایی با این آزمایش تداخل ایجاد میکند لطفا در صورت مصرف دارو در زمان انجام آزمایش با پزشک معالج خود مشورت نمایید.
  • روش نمونه گیری از طریق تحریک مصنوعی بدون استفاده از کاندوم و کرم چرب کننده و بدون استفاده از صابون و با دست کمی نمناک تهیه گردد.
  • نمونه نباید در کاندوم گرفته شود چون کاندوم دارای مواد اسپرم کش میباشد در صورت نمونه گیری در طی مقاربت و با استفاده از یک وسیله جمع آورى منى ) Silastic Condom-Type Seminal Pouch)، کیفیت نمونه بهتر است.
  • باید تمامی نمونه منی در ظرف مخصوص ریخته شود زیرا چنانچه فقط قسمتی از نمونه در اختیار آزمایشگاه قرار داده شود باعث حصول نتیجه غیر واقعی خواهد شد.
  • در صورتی که نمونه در منزل گرفته شود لازم است در کمتر از ۲۰ دقیقه و در دمای نزدیک به درجه حرارت بدن (۳۷) درجه به آزمایشگاه ارسال شود. این کار با گرفتن ظرف در دست فرد امکان پذیر است.
  • ساعت انجام نمونه گیری را بر روی ظرف ثبت کنید.
بیشتر بخوانید :   سوالات پر تکرار آزمایش خون

حجم نمونه

باید تمامی نمونه منی در ظرف مخصوص ریخته شود.

 

شرایط نگهداری نمونه و نحوه انتقال

 

از قرار دادن نمونه در دماهای کمتر از صفر درجه و بالاتر از ۴۰°C خودداری شود و تا زمان تحویل نمونه به آزمایشگاه در دمای نزدیک به حرارت بدن (۳۷°C) نگهداری شود مثلا میتوان ظرف را در داخل مشت نگه داشت.

 

ملاحظات ایمنی

ظرف حاوی نمونه باید با رعایت اصول ایمنی و بهداشتی به آزمایشگاه منتقل گردد.

 

برای تهیه نمونه مایع منی برای تجزیه و تحلیل، این دستورالعمل های کلی را دنبال کنید:

پرهیز از انزال: توصیه می شود قبل از جمع آوری نمونه مایع منی، ۲ تا ۵ روز از انزال خودداری کنید. این تضمین می کند که نمونه حاوی مقدار کافی اسپرم است.

ظرف جمع آوری تمیز: از یک ظرف استریل، تمیز و خشک استفاده کنید که به طور خاص برای جمع آوری نمونه های مایع منی طراحی شده است. این ظروف را می توانید از آزمایشگاه یا کلینیک پزشکی تهیه کنید.

روش جمع آوری: دو روش متداول برای جمع آوری نمونه مایع منی وجود دارد:

 خودارضایی:

  • این رایج ترین روش است. قبل از جمع آوری نمونه، دست های خود را کاملا با آب گرم و صابون بشویید. خود را به صورت دستی تحریک کنید تا زمانی که انزال مستقیماً در ظرف جمع آوری رخ دهد.

 کاندوم کلکسیونی:

  • برخی از کلینیک ها کاندوم مخصوصی را ارائه می کنند که برای جمع آوری مایع منی طراحی شده است. فاقد روان کننده های اسپرم کش بوده و از مواد غیر سمی ساخته شده است. دستورالعمل های ارائه شده توسط کلینیک برای استفاده از این روش را دنبال کنید.

پر فروش‌ترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
تماس صوتی
پیامک
تماس با پشتیبانی مسترآزمایش