آزمایش کشت زخم

آزمایش کشت زخم

آزمایش کشت زخم Wound culture test

کشت زخم:
زخم نشانه ای از گسستگی پوستی بوده و مسیری جهت ورود باکتریها می باشد. بدن نیز فرایند بهیود زخم را بدین منظور طراحی کرده است ولی در زخم های مزمن، این روند به دلایلی به تعویق افتاده است که جهت از سرگیری التیام زخم، لازم است موانع موجود حذف شده یا کاهش یابند.
کنترل التهاب و عفونت زخم، برداشتن بافت های نکروتیک  و کنترل میزان اگزودا و ترشحات اضافی زخم از اصول آماده سازی بستر زخم می باشند که در اینجا به گوشه ای از آن اشاره می شود.
در کشت زخم نوع میکروب مشخص می شود ( مثل باکتری، ویروس، قارچ). نمونه ی پوستی، بافتی یا مایع جمع آوری شده بررسی می شود. اگر هیچ میکروبی رشد نکرد، کشت منفی است. اگر میکروبی رشد کرد کشت مثبت است. نوع میکروب در تست های شیمیایی، میکروسکوپیک  و یا هر دو مشخص می شود.

آزمایش کشت زخم
آزمایش کشت خون

آزمایش کشت زخم چیست؟

آزمایش کشت زخم باکتریایی آزمایشی است که باکتری هایی را که باعث عفونت (بیماری زا) در زخم می شوند، شناسایی و شناسایی می کند. هر زخمی ممکن است با انواع باکتری ها عفونی شود. کشت به تشخیص اینکه آیا زخم عفونی شده است یا خیر، کدام نوع باکتری باعث عفونت می شود و کدام آنتی بیوتیک به بهترین وجه عفونت را درمان کرده و به بهبود زخم کمک می کند کمک می کند.

زخم ها می‌توانند پارگی‌های سطحی پوست مانند خراش، بریدگی و خراش باشند یا می‌توانند بافت‌های عمیق‌تری مانند بریدگی، نیش، سوراخ یا سوختگی را درگیر کنند. کشت با برداشتن نمونه‌ای از مایع، سلول یا بافت از زخم و قرار دادن آن روی یا در یک محیط غذایی مناسب انجام می‌شود. این محیط رشد باکتری هایی را که ممکن است وجود داشته باشند را تشویق می کند و امکان آزمایش و شناسایی بیشتر را فراهم می کند.

به طور معمول، تنها یک نوع باکتری بیماری زا باعث عفونت زخم می شود. با این حال، ممکن است چندین نوع باکتری طبیعی پوست در کشت وجود داشته باشد. جداسازی انواع مختلف باکتری ها و شناسایی باکتری های بیماری زا به یک یا چند روز زمان نیاز دارد.

رنگ آمیزی گرم معمولاً برای کمک به تعیین نوع باکتری موجود و ارائه یک نتیجه سریع برای متخصص مراقبت های بهداشتی انجام می شود. شکل و رنگ (مورفولوژی و ویژگی های رنگ آمیزی) همچنین به تعیین اینکه چه آزمایش های دیگری ممکن است برای شناسایی قطعی علت عفونت مورد نیاز باشد کمک می کند.

بیشتر بخوانید :   تفسیر آزمایش Anti TPO

از آنجایی که نتایج لکه خوانده شده در زیر میکروسکوپ قطعی نیست، آزمایش های دیگری مانند واکنش های بیوشیمیایی یا طیف سنجی جرمی باید برای شناسایی باکتری ها انجام شود. طیف سنجی جرمی با استفاده از زمان پرواز یونیزاسیون دفعی لیزر به کمک ماتریکس (MALDI-TOF) می تواند شناسایی سطح جنس و گونه را ظرف یک ساعت پس از رشد کلنی باکتری در محیط کشت فراهم کند. این تکنیک به طور چشمگیری زمان مورد نیاز برای شناسایی باکتری ها از واکنش های بیوشیمیایی سنتی که نیاز به انکوباسیون یک شبه دارند را کاهش می دهد.

برای بسیاری از پاتوژن های شناسایی شده در کشت زخم، آزمایش هایی انجام می شود تا مشخص شود کدام آنتی بیوتیک در مهار رشد باکتری موثر است (به تست حساسیت آنتی بیوتیکی مراجعه کنید). رنگ آمیزی گرم زخم، کشت و تست حساسیت همگی به اطلاع پزشک متخصص از پاتوژن(های) موجود و درمان آنتی بیوتیکی که ممکن است رشد آنها را مهار کند کمک می کند.

 

آزمایشات مربوط به کشت زخم

روش نمونه گیری :

قبل از نمونه برداری کلیه وسایل لازم را آماده نمایید. وسایل باید استریل یا یکبار مصرف باشند.
همه کشت ها را باید قبل از شروع درمان آنتی بیوتیکی انجام داد.
جهت نمونه گیری زخم های سطحی، سطح خارجی نمونه را با پنبه و الکل ۷۰% درصد تمیز کرده، چرک را از زخم آسپیره نموده یا با برش آن را جدا نمایید. سپس نمونه را به لوله درپوش دار استریل انتقال دهید.
در مورد نمونه گیری از بافت های نرم و زخم های عمیق باید سطح زخم را با الکل ۷۰% و سپس با تنتورید ۲% ضدعفونی نمود. سپس با آسپیراسیون از عمیق ترین قسمت ضایعه یا با عبور سواب به عمق ضایعه و یا از لبه ضایعه نمونه برداری را انجام داده و سپس نمونه را به لوله درپوش دار استریل انتقال دهید.

در صورت مشکوک بودن به وجود ارگانیسمی بی هوازی، یک لوله کشت بی هوازی نیز در نظر گرفته شود. بهترین روش نمونه گیری، آسپیراسیون از زخم بسته و انتقال مستقیم چرک به درون لوله کشت بی هوازی می باشد.
اگر قبل از کشت زخم نیاز به شستشوی زخم باشد، لازم است تا نمونه گیری را قبل از شستن زخم انجام دهید.
اگر قبل از انجام نمونه گیری جهت کشت، پماد یا محلول آنتی بیوتیک روی زخم مالیده شده است آن را با آب یا سالین استریل از روی زخم پاک نمایید.
همه نمونه ها را به دقت حمل کنید. این نمونه ها ممکن است قادر به انتقال بیماری باشند.
نمونه را بلافاصله به آزمایشگاه انتقال دهید.
توجه شود اگر چرک در زخم یا بافت نرم مشاهده شد، بلافاصله باید بیمار تحت احتیاط های ایزوله نمودن پوست و زخم قرار گیرد. برای شروع احتیاط های محافظتی مناسب نیازی به گزارش کشت تایید کننده عفونت نیست.

بیشتر بخوانید :   تفسیر آنلاین آزمایش PT و PTT

 

چه زمانی از آزمایش کشت زخم استفاده می شود؟

این آزمایش در درجه اول زمانی تجویز می شود که یک پزشک مشکوک به عفونی شدن زخم باشد.

علائم زخم عفونی عبارتند از:

  • سرخی
  • زخمی که دیر التیام می یابد
  • گرما، قرمزی و تورم در محل
  • درد
  • ترشح چرک یا مایع بدبو از زخم
  • پوست اطراف زخم که در لمس گرم احساس می شود
  • برجستگی های نزدیک زخم که شبیه جوش، چروک، نیش عنکبوت یا راش است.

عفونت شدید نیز ممکن است باعث:

  • خستگی
  • گیجی
  • تب
  • لرز

 

چه تست های دیگری می توانم همراه با آزمایش کشت زخم داشته باشیم؟

  • آزمایش خون برای بررسی عملکرد کبد، پروتئین خون و قند خون
  • شمارش کامل خون (CBC)
  • آزمایشات ادرار

 

تفسیر جواب آزمایش کشت زخم

نتایج آزمایش ممکن است بسته به سن، جنسیت، سابقه سلامتی و موارد دیگر متفاوت باشد. نتایج آزمایش شما ممکن است بسته به آزمایشگاه مورد استفاده متفاوت باشد. ممکن است به این معنی نباشند که شما مشکلی دارید. از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که نتایج آزمایش شما چه معنایی برای شما دارد. نتیجه منفی به این معنی است که هیچ موجودی در کشت از زخم شما رشد نکرده است. نتیجه مثبت به این معنی است که باکتری ها یا سایر ارگانیسم ها رشد کرده اند و زخم شما عفونی شده است. از نتایج آزمایش شما، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند بهترین آنتی بیوتیک را برای درمان آن پیدا کند.

چرا باید آزمایش کشت زخم انجام شود؟

برای تشخیص عفونت زخم باکتریایی، تعیین اینکه کدام باکتری خاص وجود دارد، و جداسازی و رشد باکتری برای آزمایش حساسیت بعدی

چه زمانی باید آزمایش کشت زخم را انجام دهیم؟

هنگامی که زخم شما داغ، متورم یا قرمزی در اطراف ناحیه وجود دارد. نشانه عفونت زخم همچنین می تواند درد فزاینده یا مداوم باشد و زمانی که خود زخم به سرعت آنطور که انتظار می رود بهبود نمی یابد.

 آزمایش کشت زخم چگونه انجام می شود؟

این آزمایش با نمونه‌ای از مایع یا بافت زخم انجام می‌شود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما با دقت زخم را تمیز می کند و هرگونه کثیفی را از بین می برد. سپس نمونه ای از زخم جمع آوری می کنند. اگر زخم تراوش نمی کند، ارائه دهنده شما ممکن است یک سواب را با محلول نمکی استریل مرطوب کند تا نمونه را جمع آوری کند.

بیشتر بخوانید :   مقاله دستورالعمل نمونه گیری برای آزمایش تحمل گلوکز

آیا نیاز هست که من در مورد کشت زخم و خود زخم اطلاعاتی داشته باشم؟

در زخم های سوختگی، نوع و تعداد باکتری هایی که رشد می کنند با شدت عفونت مرتبط است. هنگامی که نمونه‌های بافت سوختگی تعداد باکتری‌های خاصی بالاتر از تعداد معینی دارند، ممکن است برداشتن بافت مرده نشان داده شود. نتایج کشت زخم ممکن است کمتر پیش بینی کند که چه چیزی باعث عفونت می شود، زمانی که فرد قبلاً با آنتی بیوتیک درمان شده است یا زمانی که فرد مبتلا به عفونت مزمن است. به طور معمول، اگر عفونت از زخم به خون و سایر اندام‌ها سرایت کرده باشد، ممکن است همان باکتری یا مخمر در کشت‌های خون فرد شناسایی شود.

 

پر فروش‌ترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
تماس صوتی
پیامک
تماس با پشتیبانی مسترآزمایش